fbpx

Bicikliműhelyből világhírű autógyár

Duna Auto

A harmadik legrégebbi autógyárat 1895 decemberében alapították. Érdekessége, hogy megálmodója egy könyvkereskedő és egy mérnök. Nézzük a Skoda történetét!

Skoda-Felicia-1960

Majdnem 121 évvel ezelőtt egy decemberi napon Vaclav Laurin mérnök és Vaclav Klement könyvkereskedő úgy döntött, közös szenvedélyüket a biciklizést másokkal is meg kell osztaniuk.  Ezért saját terveik alapján készült kerékpárjaikat árulni kezdték. Az üzlet annyira beindult, hogy négy évvel később 1899-ben az ország legnagyobb bicikligyáraként emlegették üzemüket. A sikeren felbuzdulva a két fiatalember motorkerékpárokat kezdett gyártani, amelyeket nem sokkal később már Angliába is exportáltak, sőt versenyeken is részt vettek bizonyos sportos modelljeik.

Kezdetek

A korral természetesen a két Vaclav is szépen haladt. Az első szárnypróbálgatások után tíz esztendővel az akkor még mindig csak 37 éves Klement, illetve 40 esztendős Laurin megalkották az első autómobilt a Mlada Boleslav nevű cseh városban. A későbbi Skoda néven híressé vált márkát egészen a negyvenes évekig itt gyártották. A tervezés, illetve a termelés egy része a mai napig ebben a városban történik.

A fiatalemberek kreativitása, akarata, tenni akarása legendás, hiszen az első prototípus elkészülte után nem sokkal már kilenc különböző modell megépítése fűződik a nevükhöz:  két hengeres személyautótól kezdve, négy hengeres versenyautón át, egészen az áruszállítóig, omnibuszig, melyeket nyolchengeres, 4,9 literes motorral szereltek fel.

Támogass minket! https://retrovasak.hu/wp-content/uploads/RetroVasak-tamogatas-High-Quality.jpg

Az egykori családi vállalkozás kinőtte önmagát, és részvénytársasággá alakult, mely az Osztrák-Magyar Monarchia legnagyobb autógyára lett, világszerte szállítottak autókat. A cég nemzetközi hírnevét a motorsport segítségével növelték: Otto Hieronimus versenyző jó néhány versenyt nyert Nagy-Britanniától egészen Szentpétervárig.

Fejlődés

A húszas években számtalan személy-, teherautót, buszt, sőt még repülőgép motorokat, és mezőgazdasági gépeket is gyártott a vállalat. 1925-ben a Szlávia összeolvadt, bekebelezte a pilseni Skoda-gyárat. A fúzió után már Skoda néven jelentek meg a piacon a 4, 6, és 8 szelepes motorok.

rapid0

1934-ben kezdték meg a Rapid gyártását, elindítva ezzel egy igen sikeres korszakot.  Bár a második világháború alatt a cég megtorpant, a termelést visszavették, a háborút követően sikerült a talpra állás. A Skoda 1200-as újszerű karosszériájával meghódította Európát. A kombi Octavia pedig 1955-ben a legnépszerűbb Skoda modell lett. A hétköznapi használatra gyártott modellek mellett a sportos vonalat is megtartották. 1968-ban Miroslav Fousek a kelet-európai Forma 3-ban világbajnok lett, de később 1977-ben a Monte Carlo Rallye-n is első lett a Skoda gyár egyik versenyzője.

skoda

skoda_1000mb sko1

A külső megjelenés tekintetében a Favorit megjelenése számít forradalminak. A modern koncepció részeként a motort már nem hátulra, hanem előre építették be az autóba.

Az 1989-es rendszerváltást követően megnyíltak a határok a Skoda előtt is. A cseh államvezetés 1990 decemberében megállapodást kötött a német Volkswagen céggel, így a VW, az Audi és a Seat mellett a Skoda lett a  csoport negyedik márkája. Ezzel a lépéssel a cég menedzsmentje, tervezőgárdája megújult.

skoda_favorit_7

A Favoritot felváltotta a Felicia, majd jött a középkategóriás modern Octavia. 1998-ban a Skoda először jegyezhetett 400.000 eladott járgányt, és 70 országot az export listán. A palettát pedig a felsőkategóriás Superb-vel bővítették, így már a teljes piacot lefedi a cég.

Kovács Vera

RetrovasakTV

Kapcsolódó tartalmak

'Fel a tetejéhez' gomb