Csehszlovák Land Rover vagy Octavia SUV? – Škoda TREKKA | Villám Veterán
1966-ban mutatkozott be a Škoda első szabadidő autója, az Octavia alvázas TREKKA
A TREKKA egy Európában kevéssé ismert Škoda, melyet a csehszlovák gyártó kifejezetten az új-zélandi piacra szánt. A széria olyan sikeresnek bizonyult, hogy idővel a Fidzsi-szigetekre, Ausztráliába és Óceánia több szigetére is exportálták.
Az 1960-as években Új-Zéland járműhiányban szenvedett. A vezetők tudták, hogy szükség lenne egy olyan autóra / járműre, amit akár mezőgazdasági célokra is lehetne használni, ám az importvámok miatt a külföldi modellek behozatala túlságosan is drága lett volna.
A megoldással a csehszlovák Škoda állt elő: kifejlesztett egy, kifejezetten az új-zélandi igényeknek megfelelő terepjárót, ami szétszerelve érkezett az országba. Az autókat a kaweraui gyártósoron szerelték össze, az első példány 1966. december másodikán, ünnepélyes keretek között gurult le a szalagról. Az eseményen a kereskedelmi miniszter is részt vett, aki beszédében megemlítette, hogy a TREKKA az első Új-Zélandon kifejlesztett és nagyrészt helyben gyártott jármű.
Ahogy fentebb is írtam, a cél egy olyan jármű forgalmazása volt, amit személyszállításon túl mezőgazdasági szolgálatba is be lehet fogni. A TREKKA Land Roverekre emlékeztető felépítményét a kortárs Octaviák alvázára építették, illetve azok műszaki megoldásaival látták el. Ha közelebbről is megnézheted a fenti képet, láthatod, hogy a gyártó első SUV-je még a kormánykerekét is a „Nyolcadik gyermektől” örökölte. A korai modellek tetejét vászontetővel vonták be, ám rövidesen leszerelhető alumíniumtetővel is elérhetővé vált.
A TREKKA-kat egy 1,1 és 1,2 literes, soros 4 hengeres erőforrással látták el, a váltásért egy 4 sebességes kézi padlóváltó felelt. Az orrmotorhoz hátsókerék-hajtás párosult, az erőteljesebb változatok 47 ló erejével dolgoztak.
A TREKKA 899 fontos áránál egyedül a Ford Anglia és Austin Mini voltak olcsóbbak, ám ezek jóval kisebbek voltak, ráadásul a Mini nem is tudott mezőgazdasági feladatokat ellátni. Az alacsony árhoz persze az is hozzá tartozott, hogy a csehszlovákok számára a profit egy „idegen fogalom” volt, így az új-zélandi profitorientált üzem jó áron jutott hozzá az Octaviák alvázaihoz és alkatrészekhez.
A TREKKA egy sikeres terepjáró volt, ami Új-Zéland egyik jelképévé vált. Ennek ellenére sajnos nem tudott lépést tartani az időközben az országba szivárgó japán típusokkal, így a gyártást közel 3.000 példány legyártását követően, 1973-ban le is állították. Ennek ellenére nem mondható kudarcnak, hiszen ezt a modellt tekinthetjük minden mai Škoda SUV ősének, ráadásul licensz alapján Pakisztánban és Vietnámban is gyártották.
Mit gondolsz, Neked bejön ez a különleges Škoda terepjáró? Oszd meg Velünk véleményed! További képekért keresd fel a ŠKODA Storyboard oldalát!
Cikk/fotók: Tarsoly Bálint