fbpx

Ford Escort Cabrio XR3i 1.8 16V

Autóm története:

Sajnos kellett egy második autó a családba a Mondeo mellé városi szaladgálósnak, ekkor jött az ötlet, hogy 36 évesen önmegvalósítok és megvegyem gyerekkori álmaim egyikét, egy cabriot. Több típus is szóba került: Golf 1/3, Renault 19/Megane, Astra F, Peugeot 306/205, Rover 314, Punto, szóval felhozatal van bőven, ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy ezek az autók már közel 20 évesek és legtöbbjük már sem esztétikailag, sem műszakilag nem áll azon a szinten, hogy hosszabbtávra lehetne tervezni velük.

Miután közel egy tucatot megnéztem mindegyikből, megvettem a legolcsóbb 1995-ös gyártmányú,  Escort cabriot 1.6-os motorral, 88Le-vel, rozsdásodó kasztnival, kóválygó futóművel. Egy célom volt: egy nyarat kiélvezni, aztán meglátjuk, hogy mi lesz, ezen nem fogok sokat bukni, gondoltam. Időközben megcsináltattam a legszükségesebb dolgokat rajta, hogy menetbiztonság terén ne legyen probléma, lévén feleségem és 2 kisfiam ül be mellém és mögém néha. Egy év eltelt, az a bizonyos cabrio feeling, vagy minek nevezzem megmaradt, illetve a család többi tagjában kialakult, szóval kellett egy normálisabb fedél nélküli autó. Meghirdettem és közben elkezdtem keresgélni, ekkor láttam meg Őt 🙂

Sans titre 1

Ford Escort Cabrio XR3i 1.8 16V Ford mániás tulajdonostól eladó! Gyári felszereltsége: ABS, 2 légzsák, 4 elektromos ablak, elektromos tető, elektromos fűthető tükrök, fűthető ablakmosó fúvókák, fűthető első (!) és hátsó ablak, bőr sportkormány, intervallumos ablaktörlő, magasságállítású vezetőülés deréktámasszal, ködlámpák elöl – hátul, központizár, riasztó, szélfogó háló, tetőtakaró ponyva, Cosworth style alufelnik.

Mint kiderült, az első magyar tulajdonos Németországból hozta a kocsit, ami ugyanolyan állapotban volt, mint az én olcsó cabriom, de időt és pénzt nem sajnálva tőle, felújította. 2 évig hirdette, mire felhívtam, közben az eredetileg kiírt ár is a felére csökkent (majdnem 1 millióért kínálta korábban…). Itt kell elmondanom az Escort egyik hibáját: magának a típusnak nincs semmi presztízse. Ezt nem érdemes a szomszédnak venni, nem fogja irigyelni senki. Gyors alku, az én autómat jó áron beszámította egy ismerős kereskedőn keresztül és már az enyém is volt.

Ami extra a gyári felszereltségen felül: Imperial Blue fényezés Ford gyári színkód alapján, teljes kasztnizás, Motorcraft alkatrészek a motortérben, vadiúj gumik, 3 db vadonatúj kulcs immoval, zárszettel. Ráadásul mindenről megőrizte a számlákat, amit megkaptam, csakúgy mint a közel 200 db fényképet, amik a felújítás során készültek.

Amit Escort Cabrio vásárlásnál figyelni kell: A tetőszerkezet működjön kifogástalanul, könnyen nyíljon és csukódjon. Bárhol lehet rozsda…és van is. Ami a legrosszabb és legdrágább, azok a hátsó nyúlványok. Azokra érdemes odafigyelni. Ha az autó menet közben egy gázelvételnél a motorfék hatására megindul balra vagy jobbra, akkor nagy eséllyel nem csak első szilenteket, de komplett lengőkart kell cserélni. Másik tipikus Escort hiba, hogy ha indexelésnél felvillan a fénykürt, akkor a kormánykapcsolót kell cserélni. Cabrioknál könnyel törik a tető rögzítésénél használt kar, melynek darabja 20.000,-ft és nincs utángyártott. Ha az ajtó nem nyílik kulccsal, csak távirányítóval, akkor a zárszerkezetben a lamellák elkoptak, ezért cserélni kell.

Menetteljesítmények terén semmi meglepő nincs. Tartani lehet vele a közlekedés ritmusát bármilyen úttípuson. Az XR3i jelölés ellenére nem gondolnám hot hatch-nek, vagy sportos karakterisztikájú autónak, habár az 1.6-os Escort cabriomhoz képest keményebb a felfüggesztése és a 105 lóerőhöz elég nagy nyomaték párosul, nem kell állandóan visszakapcsolgatni, alulról is szépen húz. RDA motorkód, ha valakit érdekel. Fogyasztása szerintem jó, illetve nekem elfogadható. Egy éves átlaga folyamatos mérés mellett 8,9l. Hosszabb távokon kevéssel 8 alá lehet menni. A motor karbantartásánál figyelni kell a megfelelő gyertyára és kábelre. Ennél az autónál nagyon igaz a mondás, hogy a gyárinál nincs jobb. Az viszont drága, de legalább tartós.

Cabriot nem praktikus szempontból vesz az ember, de megemlítem, amit a korabeli összehasonlító tesztek is pozitívumnak hoztak ki, hogy meglepően nagy csomagtere van (360l). Emellett a gyári riasztó rá van kötve a zárható kesztyűtartóra is, valamint a bukókeretben van két térképolvasó lámpa és egy időzíthető középső lámpa, amely az ajtók csukása után még 20 másodpercig világít. A legjobb, hogy gyakorlatilag ez az egyetlen 5 személyes cabrio a piacon. Persze kínszenvedés 3 felnőttet hátraültetni, ugyanakkor két gyerek és egy kutya simán elfér. Van három öv!

ford2

Amit én pluszba vettem, az a gyári fejegységhez illeszthető 1996-os gyártmányú gyári CD-tár, amely a jobb első ülés alatt foglal helyet. Emellett az egyik apróhirdetési oldalon jutottam hozzá magyar nyelvű kezelési utasításhoz és egyéb gyári dokumentációhoz.

Jelenleg a tető szorul kisebb felújításra, valamint megjelentek az első rozsdafoltok a hátsó kerékíveknél.

A kora és állapota ellenére mindennapos használatban van, amit meglepően jól bír legnagyobb örömömre.

Fekete Antal

ecotrex

Kapcsolódó tartalmak

Vélemény, hozzászólás?

'Fel a tetejéhez' gomb