fbpx

GAZ-13 Csajka – a legnagyobb sirály

Óriási, ritka, és még ma is árad belőle az a jelentőségteljes luxus, amiből annak idején csak a kiváltságosoknak jutott. A hatalmas fehér jelenséget az idei AMTS-en fotóztuk, a pavilon másik sarkában egy fekete testvérének is helyet szorítottak, nem túl gyakori dolog egyből kettőt is látni belőlük. A fotókon látható példány ironikus módon a törpe/buborékautók szomszédságában terpeszkedett, elképzelhetitek, hogy miként mutatott mellettük az 5.6 méter hosszú Csajka.

Csajka

Az amerikai rokonságot egyébként kár is lenne tagadni, lényegében a Packard 400 szovjet változatát tisztelhetjük benne, de ettől még fikarcnyit sem veszít egyediségéből az 1959 és 1981 között gyártott GAZ-13, melyből mindössze 3179 darab született (ebből 8 darab Cabriolet). A sorozatgyártás során készült kivitelek egyébként csak fekete színben voltak elérhetőek – így is csupán a legfelsőbb körökben -, ám az első női űrhajósnak, Valentina Tyereskovának egy egyedi, fehér fényezésűt ajándékoztak, illetve tudni lehet egy piros modellről is, melyet egy moszkvai tűzoltóparancsnok számára készítettek.

A 1860 kilogrammos autóban 8 személy foglalhat helyet (kettő testőrülés), mai szemmel nézve felfoghatatlan nagy a láb- és a fejtér is. A fotókon látható, 1977-es évjáratú, Csajkában szervokormány, elektromos antenna, valamint elektromos ablakok is kerültek, no meg persze váltóból is automatát (3 sebességes) kapott, igaz a légkondicionáló nem szerepelt az egykori extralistán.

A GAZ-13 motorterében 5531 köbcentis, 195 lóerős V8-as, felső szelepvezérlésű benzines erőforrás kapott helyet, az autó hivatalos végsebessége 160 km/óra. Kellett is bele tehát a 80 literes tank, hiszen a Csajka fogyasztása legjobb esetben is 16, de inkább 20 liter fölötti volt.

Csajka

A kiállított modell egyébként 2005-ben esett át teljes körű felújításon, és jelenleg is keresi gazdáját, persze el is kérik az árát, de hazánkban ritkaságszámba mennek az eladó darabok.

Kapcsolódó tartalmak

'Fel a tetejéhez' gomb