Škoda-kaland – fényezés kényeztetés mesterfokon
Szolnok felé tartottam a minap, különleges programnak néztem elébe. A városba bevezető körforgalom-híd kombináció előtt kilométeres sor állt, a 30 fokos, fülledt melegben nem sok kedvem volt az araszolgatáshoz, gyaníthatóan ezzel a Škodánk is így volt. Fél szemmel a vízhőfok jelzőjét nézve, a másikkal pedig a forgalmat figyelve, percenként pártíz métert gurulva eszembe jutottak azok a tavaszi pillanatok, amikor először találkoztam az idei kalandautónkkal szikrázó napsütésben. Pontosan úgy nézett ki, mint ami évekig egy garázsban állt. Megkopott a színe, ez főleg a csomagtérre, a tetőre, és a motorháztetőre vonatkozott. Kaphatott valamikor az autó egy szó szerinti körbefényt, amiből ezek a részek kimaradtak.
Ennek ellenére még mindig szebb volt, mint a tavalyi Ladánk, amit aztán végül újra is fényeztettünk. Most erre nem került sor, ellenben ahogy kezdődtek a kalanddal kapcsolatos események, folyamatosan egyensúlyba kellett hozni a kopottas részeket a többi elemmel. Az ápolószer/bolti wax párossal látványos eredményt lehetett elérni, csakhogy nem tartósat, ezért aztán egy kis Škoda-wellnesst is be kellett iktatni, hogy időtállóbb legyen a 105S fénye. Csak egy példa, ebből kellett kihozni a maximumot, és tudtuk is, hogy hová érdemes menni…
Itt kanyarodjunk ismét vissza Szolnokra, mire elértem a Rainbow Car Bt.-ig, valóban lehetett volna látni némi szivárványt, hiszen addigra a felhőszakadás és a napsütés kézen fogva ostromolta a Škodánkat. A műhely vezetőjét, Igaz Sándort nem zavarta, hogy csurom víz az autó, egyből látta, hogy mivel van dolga. Gyorsan leszögezte, hogy ez a fényezés bizony már eléggé el van anyátlanodva, de igyekszik újból széppé varázsolni.
Tudtam, hogy nem a levegőbe beszél, 28 év tapasztalata van mögötte, a családi vállalkozás facebook-oldalán pedig csak úgy záporoznak az ötcsillagos értékelések, és a saját szememmel is láttam a csillogó autókat. Nem csupán kívülről, belülről is kitűnő munkát végeznek ha arról van szó. Egy bézs-belsejű Avensis (ami rettentően tud koszolódni), jóformán szalonállapotú utastérrel várta a gazdáját, nagyon sajnálom, hogy nem fotóztam le a kárpitokat.
Mindeközben már felsorakoztak a polírgépek, a paszták, és mindenféle méregdrága tégelyes, tubusos anyag a Škodánk mellett. Az első percben kiderült, hogy ez a közel 40 éves járgány a nap végére csillogni-villogni fog. Addig azonban még sok munka volt hátra.
Sándor elemről-elemre haladt, polírszivacsok koszolódtak, majd tisztultak meg, a Škoda meg mintha csak levetette volna régi gúnyáját. Gyűltek a mikroszálas törlőkendők, az apró szivacsok, aztán egyszer csak azt vettem észre, hogy az addig teljesen fakó motorháztető már-már tükörnek is használható lett volna.
Sándor lefordította nekem konyhanyelvre, hogyha fokozatokra szeretnénk osztani a legkopottabb felületek kezelését, akkor a motorháztető az első fázist kapta, a tető az „átlag” anyagokkal lett újjávarázsolva, a csomagtér pedig a bevonatok full-extráját, kerámia waxot kapott. Ez a vízlepergető anyag nem csak megújítja a megfáradt felületet, de védelmezi is azt, legyen szó karcokról, UV-sugárzásról, és teszi mindezt hosszú hónapokig.
Ha ez még mind nem lett volna elég, a vasalólámpa műanyagjai és a rendszámtábla-világítás burkolata is kapott egy kis törődést, a homályosból tiszta, a mattból fényes lett. Nem mellesleg kőkemény fizikai munkáról beszélünk, egy teljes „kezelés” akár napokat is igénybe vehet, és a felelősség sem kicsi, láttam én már a műhelyükben igen komoly gépeket, amiket nem bíznak rá akárkire.
Talán csak akkor esett le még inkább az állam, amikor kivittük a napra a Škodát, egészen megdöbbentő volt a különbség, teljesen felfrissült a 105S, a külső végre összhangba került a műszaki állapottal. Ez a reklám helye kellene, hogy legyen, de magánvéleményem szerint is azt vallom, hogy aki minőségi, megbízható, és nem utolsó sorban látványos eredménnyel záruló munkát szeretne kapni a pénzéért, az először ne a fényezőhöz, vagy a kárpitoshoz rohanjon, hanem a Rainbow Car Bt.-hez! Ha egy hervatag fényezésből ezt hozzák ki, gondoljatok csak bele, hogy egy átlagos állapotú külsőből mit képesek?
Sándor maximalizmusa pedig példa lehet azok számára, akik ebben a szakmában szeretnének kiteljesedni. Egy autó megújulásának folyamatát még végigdokumentálni is élmény, remélem, hogy jó és tanulságos referenciaként szolgál majd a 105S-ünk, és példázza azt az állítást, miszerint nincs menthetetlen! Egyúttal szeretném megköszönni a segítséget, mostantól ha ránézek a csillogó autónkra, mindig eszembe fog jutni ez a szolnoki út, minden dugóban eltöltött másodperc megérte!
Bense Róbert
Ha még nem tudjátok, hogy mi is az a Škoda-kaland, nézzétek végig a már eddig megjelent cikkeinket, hamarosan pedig arról is mindenkit tájékoztatunk, hogy miként lehet megnyerni idei túraautónkat, a ’79-es 105S-t!
Csatlakozzatok hozzánk Instagramon is, ha naprakészek szeretnétek maradni a Škoda-kalanddal kapcsolatosan!
A Škoda-kaland fő támogatói: Duna Autó Zrt., Suzuki Barta Cégcsoport, Fortuna Bt., Vacer Trade Kft., A Paksi Kávé, Rainbow Car Bt., Motoparts Webáruház, DS Car Autómentő Kft.