Lada-kaland – 15.|16. nap – Perkáta | Dunaújváros | Szigetszentmiklós
Ne feledjétek, hogy a túra támogatásával esélyt teremtetek magatoknak arra, hogy megnyerjétek a Lada 1200s-t, nem mellesleg ezzel egy jó célt is támogathattok, a részleteket itt olvashatjátok: retrovasak.hu/nyerd-meg-a-ladat/
Viszonylag korán kezdődött a napunk, frissen hagytuk el a székesfehérvári Budai Panzió pihentető éjszakát biztosító szobáját, majd Perkáta irányába fordultunk, de mivel legalább 3-4 óra „holtidőnk” maradt, ezért beiktattuk a megállók közé a Velencei-tavat. Mivel itt sem lehet csak úgy minden sarkon begurulni a tó széléig, ezért bekönyörögtük magunkat egy zárt, ám annál szebb horgászegyesületi partszakaszhoz, ez lett a végeredmény, szerintünk megérte:
Egy gyors ebédet követően már tényleg Perkáta következett, Rajcsányi Lászlóval a páratlan díszparkkal szegélyezett, nemrégiben felújított Győry-kastély tőszomszédságában találkoztunk. Az 1800-as évek elején átépített, klasszicista jegyeket magán hordozó épület néhány éve még jóval szomorúbb állapotban várta a renoválást, ma már azonban kastélyhoz méltó módon fogadja a látogatókat. László gyűjteményének egy része itt található meg, a Monarchia korából származó kitüntetések, pénzérmék, bútorok és használati tárgyak mellett a vándorkiállítás két legkülönlegesebb pontja a nagykőrösi Világmozgó első eredeti vetítőgépe 1908-ból, valamint a Rideg Krisztián által elkészített, 1860-as évekből származó velocipéd replikája.
A tárlat másik fele László magángyűjteménye, ahol a fali polcon pihenő, 1962-es Jawa Pionyr-től, a román Mobra motoron át, a Wartburg 1000 elektromos módon mozgásra bírható blokkján keresztül egészen a régi tévékig, rádiókig, írógépekig és kerékpárokig rengeteg érdekes látnivalóval találkozni. Fontos, hogy előzetes bejelentkezés után látogatható a tárlat, de semmiképp ne hagyjátok ki, ha Perkáta felé jártok!
Biztosan emlékeztek még Bús Csabára, akivel tavaly, a Trabant-kalandon közösen jártuk be Dunaújvárost. Csaba akkor még Ladával kísért minket, most viszont egy igen elegáns Jaguar X-type volánja mögött „vezette fel” az 1200s-ünket egészen a Dunai Vasműig. Itt azonban már egy teljes egészében keleti csoport fogadott minket, Hegyesi Gyulával az élen, aki a Dunaújvárosi Steel Cars csapatának oszlopos tagja. Gyula neve is ismerősen csenghet a retrovasak.hu olvasói számára, hiszen a taxi-Wartburgját már láthattátok a hasábjainkon, azonban most egy mentett Barkasszal érkezett. Mellette egy pedálos Moszkviccsal a tetőcsomagtartóján közlekedő, „postás zöld” 1300-as, egy 1.3-as Wartburg, és egy valódi rali-Trabi is felsorakozott a Vasmű kapuja előtt, remek kis csokor volt, mindegyik autóról olvashattok nálunk a közeljövőben!
A Steel Cars baráti csoportnak indult, és szerencsére meg is maradt annak, őszinte a rajongásuk a keleti járgányok iránt, így aztán könnyen megtaláltuk a közös nevezőt. Ha már ilyen szépen összegyűltünk, konvojban ki is gurultunk a Duna-partra, itt csatlakozott még hozzánk két Kispók is, hogy teljes legyen a kép!
Este szalkszentmártoni szállásunk felé indultunk, hazudnék, ha azt mondanám, hogy az 51-es főút belopta magát a szívembe, lévén irdatlanul nagy rajta a kamionforgalom, egy teherautó szépen be is terítette a Ladánk szélvédőjét valamilyen nedves-sóderes-kavicsos masszával, ezúton is „hálás köszönet” az új felverődésekért, melyeket a szélvédőnkön okozott! Másnap a Szalki Fogadó pálmafás bejáratától indult a kaland 16. napja, a terv pedig kicsit változott, mivel a Csepel Autó Gyártmánymúzeumot a kedd délután helyett szerdán reggel tudjuk megnézni, erre a napra viszont lesz még egy kis Ladás meglepetésünk is, de erről majd a következő összefoglalóban!
Nem maradtunk persze program nélkül, mivel a Dunavarsányi Panderosa Lovaspanzió amellett, hogy gyönyörű helyen fekszik, és igazi családbarát szállás, még egy titkot is rejt a birtok egyik félreeső szegletében. Az ötvenes évek végén épített lokátoros állomás és bunker több mint 600 négyzetméteres folyosó és teremrendszerébe egy hihetetlenül súlyos biztonsági ajtón keresztül lehet bejutni. A Tapintható történetelem tárlat a haditechnikai szoba mellett egy kicsit könnyedebb témát, egy az úttörőkhöz kapcsolódó kiállítást is rejt, urbexeseknek, felfedezőknek kötelező látványosság, melegebb felsőrészt viszont érdemes vinni, mert odabenn még a nyári időszakban is csupán 15 fok körüli a hőmérséklet. A bunkerről közelmúltbeli és régi fotókat ide kattintva találhattok.
Még egy meglepetés tarkította a délutánunkat, ugyanis Honffy Dani – akivel most is sikerült önkéntelenül is egyenpólót venni – elpöfögött a Trabijával Dunavarsányba, ahol előbb a panziónál, majd a szigetszentmiklósi partszakasznál is lőttünk néhány képet, illetve megbeszéltük, hogy hol tudna még csatlakozni hozzánk a Lada-kaland utolsó napjaiban. A „Trabinkat” mindig élmény megpillantani, nem bírok mellette elmenni anélkül, hogy meg ne lapogatnám, vagy ne mondjak neki egy jó szót, köszi Dani, hogy ma is részese voltál a túránknak!
Holnap hosszú utunk lesz, a Vécs-Gyöngyös-Vécs útvonalon fogunk haladni, délután a MaxiRádió vendégei leszünk, 17:30-tól pedig az állatkert parkolójában várjuk a kalandorokat egy közös beszélgetés, fotózás erejéig!
A Lada-kaland következő (nyilvános) állomáspontja szerdán, Gyöngyösön, az állatkert parkolójában lesz, 17:30-18:30 között. A további programokért katt ide: https://retrovasak.hu/lada-kaland-helyszinek-programok/
A túráról kétnaponta fogunk bővebb helyzetjelentést adni a retrovasak.hu-n, de az összefoglalók mellett érdemes elnézni Instagram-oldalunkra is, ott szintén nyomon követhetitek az utunkat, és az éppen aktuális programokat, megállókat!
A Lada-kaland támogatói: Lada Hungary, Forex Kft., Retro-Auto Kft., Groho Team Kft., Fortuna Bt., Vacer Trade Kft.
Bense Róbert