fbpx

Lada-kaland – 7.|8. nap – Esztergom | Tatabánya

Ne feledjétek, hogy a túra támogatásával esélyt teremtetek magatoknak arra, hogy megnyerjétek a Lada 1200s-t, nem mellesleg ezzel egy jó célt is támogathattok, a részleteket itt olvashatjátok: retrovasak.hu/nyerd-meg-a-ladat/

„Nekem ne mondja senki, hogy ne legyek kemény! Anyámmal élek, Babettával járok, macskám van és ne is legyek kemény?” – Csoki bácsi idézetén kuncogtam éppen, amikor az Üvegtigris büfé elé gurultunk a Ladával, itt kezdtük ugyanis a kaland hetedik napját. Egészen hihetetlen, hogy egy 16 éves magyar vígjáték helyszíne a mai napig ennyi érdeklődőt vonz, szinte sorba kellett állni a fotózásért, és persze időnként el-elszállt a szélbe egy idézet Lalitól, vagy éppen Rókától.

717

Tartalmas közös kalandozásunk utolsó napján Tahitótfalunál csatlakozott hozzánk Dani és a 601-es, elöl most a Vesta vezette a sort, mögötte pedig a RetróVasak flotta haladt teljes létszámban (mondjuk ezt most még nem nehéz teljesíteni). Festői környékeken gurultunk ezúttal is, Visegrád közelében kanyarogva nosztalgikus pillantásokat vetettem a visszapillantó felé, mögöttem a Trabi ugyanolyan vidáman pöfögött, mint tavaly nyáron, amikor még én ültem a kormánya mögött. Esztergom felé tartottunk, de első körben még csak áthaladtunk a városon, hogy a Mária Valéria hídon keresztülgurulva végül Párkányban kössünk ki.

egom

Az eddig tapasztaltak alapján elég kevesen tudnak a helyi „veterán kertről”, pedig a hídtól mindössze pár száz méterre található múzeum súlyos kapuja egy igen érdekes gyűjteményt takar. Nagyon különleges atmoszférája van a helynek, a vadregényes folyosón áthaladva az udvaron rögtön egy Sztálin szoborba botlottunk, előtte egy megfáradt Volga pihent. Szürreális látvány volt, annyi szent. A kert számos veteránkorú járgányt rejt, többségük felújításra szorul, de akadnak olyanok is, melyek szép állapotban, védett helyen vannak. Láthattunk 1937-ből származó Opel Super 6-ot, rikító sárga, fehér belsős Chevrolet Impalát (ha már Üvegtigris), de egy hatvanas években gyártott Trabi is megbújt a sorok között a maga kis romos állapotában. Mint sok hasonló helyen, itt is a piszkos anyagiak állják útját a restaurálási munkálatoknak. Az épület is látogatható, sőt, külön részekre van osztva, tévék, kamerák, varrógépek (Lada márkájú is), de még régi porszívók is külön-külön helyiséget kaptak, hogy a már-már félelmetesen berendezett, lidocainszagot árasztó fogorvosi, vagy a korabeli fodrászszalont imitáló szobákról ne is beszéljünk. Sajátos, kissé apokaliptikus hangulata van a helynek, ha a közelben jártok, érdemes betervezni a látnivalók közé.

713

78

Ezek után végre Esztergom is sorra került, a Bazilika előtt fotóztunk, közben olvasónk, Ilyés Dániel is befutott 1986-os, 2107-esével. A turistabuszokról leszálló emberek érdeklődve nézték a szociautó-csokrot, néhányan még le is fotózták, de akadt, aki alkatrészeket ajánlott. A kedélyes beszélgetéseknek egy istenes zivatar vetett véget, majd néhány esős hangulatú fotó után érzékeny búcsút vettünk kedvenc Trabinktól, reméljük, az őszi RetróVasak találkozón ismét láthatjuk. Mindeközben a Katona Vendégházban már vártak minket, a kedves apartmanban behűtött védőitallal (sör) vártak minket, ami miatt túlcsorduló hála töltött el, de ennél sokkal fontosabb, hogy az SNI-s gyerkőcöket, valamint a látás, hallás, mozgás, és értelmileg akadályozott vendégeket jelentős kedvezménnyel várják a házigazdák, példátlan hozzáállás ez, lehet követni a módit!

718

75

Ma reggel házigazdánk, Annamária párjának a szerelőműhelyében kezdtünk, Patai Lajos mester elégedetten nézett végig a Ladánkon, és bár az 1200s-hez szerencsére nem kellett nyúlni, ha bármi problémátok akadna az autótokkal, Esztergomban, a Pöltenberg Ernő utca 50-et jegyezzétek meg! Dél környékén gyújtottuk be a Lada-rakétát, Tatabánya felé haladva átléptük a 90.000-es futást, holnapután pedig vélhetően a túra is eléri az első 1000 kilométerét.

IMG_2942 IMG_2958

Koradélutáni úti célunk Marczis Béla magángyűjteményéhez vezetett, az 1988 májusában megnyitott Első Magyar Veterán Autó és Motorkerékpár múzeumban nem csupán párját ritkító járműveket láthattunk, hanem érdekes történeteket is hallhattunk Marczis úrtól, hiszen jómaga és autói is számos filmben szerepeltek, de a korábbi versenytapasztalatairól is beszámolt. Több mint 200 darabos gyűjteményében helyet kapott egy 1935-ös, favázas Fiat 1500-as, illetve egy szintén ebből az évjáratból származó Topolino is, utóbbi a nyolcvanas évek derekán futó Kémeri című hazai krimisorozatban is látható volt. Ha már itt tartunk, az annak idején a kémelhárítóknál szolgáló Peugeot 403 pedig a Maigret szériában kapott szerepet. A legkülönlegesebb történettel talán mégis az az 1938-as Opel Kapitän rendelkezett, mely Rommel vezérkari flottájába tartozott, és megjárta az észak-afrikai hadszínteret! Az érdekességek sorát bővítette a Warszawa sínautó és a Skoda taxi is, továbbá a világszinten ritkának számító 2 literes Adler is. Kétkerekűek közül a korabeli versenymotorok, és a szovjet hadseregnél használt K-750 a legkülönlegesebb látnivalók. A kiállítás előzetes bejelentkezés alapján egész évben nyitva tart.

813

Következő, immár nyilvános állomáspontunk a Lada Császárnál volt, ahol Huczka Adrián vezényletével három Trabi és egy Skoda is tiszteletét tette a 4×4, a Vesta, valamint az 1200s mellett. A srácok a legnagyobb természetességgel vették elő csomagtartóikból a kempingszékeket, míg a mellettünk futó főútról percenként érkeztek a dudálások és az integetések, remek volt a hangulat, sokan odajöttek gratulálni, váltani pár szót, sőt, még egy kalandos tesztvezetésre is elmentünk. Az este éppen most telepszik ránk a Turul Panzióban, a kilátás mellett a házi körtepálinka is magával ragadó, holnap irány Győr, majd a Lada Csorna, ahol 15-18 óra között találkozni is lehet velünk, és az 1200s-sel! Utána lassacskán ráfordulunk a Balaton környékére is, ahol további izgalmak várnak ránk.

810

85

A Lada-kaland holnapi (nyilvános) állomáspontja a Lada Csornánál lesz. A további programokért katt ide: https://retrovasak.hu/lada-kaland-helyszinek-programok/

A túráról kétnaponta fogunk bővebb helyzetjelentést adni a retrovasak.hu-n, de az összefoglalók mellett érdemes elnézni Instagram-oldalunkra is, ott szintén nyomon követhetitek az utunkat, és az éppen aktuális programokat, megállókat!

A Lada-kaland támogatói: Lada HungaryForex Kft.Retro-Auto Kft.Groho Team Kft.Fortuna Bt.Vacer Trade Kft.

Bense Róbert

Kapcsolódó tartalmak

'Fel a tetejéhez' gomb