Peugeot 505 GL Familiale – bemutató
A Peugeot az 1970-es és a 1980-as években a kényelméről, és a tartósságáról híresült el világszerte. Mi sem bizonyítja jobban, mint az 505-ös megjelenése, aminek nagyon széles skálán mozgott akkoriban az extralistája. Ez a modell a motorvariációkban is bővelkedett, hiszen a 2.0 Benzin, a 2,3 Diesel, GTD Turbó, GTI, V6, Ti közül választhatott a vásárló. A Familiale modell 1982-ben jelent meg 2,9 méteres hosszított tengelytávval, hogy bőséges helyet adjon utasai számára. Nagyon népszerű volt a ez a változat a nagycsaládosok körében, mert a tágas utastér mellett nagyon kényelmes utazási komfortot biztosított. Természetesen ebből létezett még egy off-road verzió is. Mivel hátsókerék hajtású – főként a korosodó limuzin változatokat – a drift kedvelők is szívesen vásárolták, ezek közül is a az 505 STI-t, ami egy klasszikus versenyautó volt.
Az általunk most bemutatásra kerülő Peugeot egy igen ritka darab itthon, de már külföldön is, hiszen ebből a nyolcszemélyes változatból a maga idejében sem futott sok az utakon, főleg nem hazánkban. A tulajdonosnak, Magyari Tibornak a Peugeot imádata már gyerekkorában kezdődött, amikor a Francia rokonok hazalátogattak egy Peugeot 504-el. Természetesem Tibornak már van 504-ese is, de jelenleg restaurálás alatt áll, igyekszünk nektek minél előbb azt is bemutatni.
Annak ellenére, hogy ez az autó már OT-s, szerencsére nem csak kiállításokra járnak vele, hanem szinte minden napos használatban van.
Tibor egy külföldi oldalon talált rá erre az autóra, ebben az állapotában egy pajta mélyén tartották, Hollandiában. Igaz, kereskedő árulta, aki egy Francia licitoldalról vásárolta meg. A kevés kilométer futást az is bizonyítja, hogy egy tulajdonosa volt az autónak, aki végig garázsban tartotta. Élete során alig több mint 58000 km-et hajtottak bele. Szinte hihetetlenül kevés ez a futásteljesítmény, amit az autó menettulajdonsága, belső tere, és az ülések kényelme is bizonyít.
Minden 2019.12.18-án kezdődött, amikor is Tibor kiutalta a vételár 10%-át az eladónak, repülőre ült, és azonnal utazott is ki Hollandiába az autóért. Mindez olyan gyorsan zajlott, hogy a reggeli 6:00 indulást 9:00 érkezés követte, és délután öt órakor pedig már Tibor nevére volt kiállítva a kinti forgalmi, így indulhatott haza az autó lábon, még trailerre sem volt szükség.
Az autón csak minimális változtatásokat végeztek, például a gyári acélfelnik helyett, szintén gyári Belgiumban gyártott autentikus alufelniket raktak rá. Egy takarítás, és egy kis csinosítgatás után könnyedén megkapta az OT minősítést.
A belseje is szinte teljesen újszerű és megkímélt állapotú, mint ahogyan a fotók is mutatják, elég az ülések párnázottságát néznünk, olyan, mint az új.
Az ajtók csukódása és hangja, mint a „svájci doxa”, könnyed és laza mozdulattal nyitható-csukható.
Pár mozdulattal előre dönthetőek a hátsó ülések, ezáltal egy hatalmas kétszemélyes franciaággyá lehet alakítani a hátsó traktust.
Az autó csomagtere hatalmas, még akkor is, ha nyolc személy használja. „Befér hét részeg ember, és két rekesz sör is, ha szükséges.” – hogy Tibor szavait idézzük.
Az autó 1985-ös évjáratú, négysebességes manuális váltóval. Motorizáltságát tekintve egy 2000 ccm-es 8 szelepes szívóbenzines láncos motor van benne, ami 97 lóerőt teljesít, és „örökké tart”. A motortér olyan tiszta, hogy szinte enni lehet rajta. Annyira eredeti és nyers volt az autó motorhangja, hogy ebben is megmutatkozott a kevés kilométer.
A tipikus Francia autók stílusjegyei visszaköszönnek az első sárgafényű lámpákban is, igaz ezeket az izzókat már Tibor vásárolta bele, hogy az eredeti retró hangulat megmaradjon.
cikk/fotók: Kajári Zoltán
Ha te is szeretnéd bemutatni RetróVasadat, akkor írj nekünk az info@retrovasak.hu címre és felvesszük veled a kapcsolatot.