Retro Design Center – autók és motorok
Az udvari kiállítás bemutat 25 autót, mely az akkori Magyarországon kapható szocialista autókínálat szinte teljes palettáját lefedi: Polski Fiat 125 és 126, Dacia, Zaporozsec, Moszkvics, Lada, Skoda, Wartburg, Zastava, Oltcit, Trabant. A hetvenes években a „keleti blokkban” Magyarországon volt a legváltozatosabb az autópark, mivel a KGST akkori munkamegosztása szerint Magyarországon nem volt autógyártás, csak autóbusz /IKARUS/, kamion, TV stb., ezért a keleti blokk országaiban gyártott autók minden típusa előfordult itt.
A ma már kultikus tárgynak számító Trabantra 5 évet kellett várni, miután az igénylő befizette a vételár 50%-át. Az NDK vezetése olcsó népautóval akarta megörvendeztetni a dolgozókat, ezért a háború után a tömeggyártás helyszínéül az elsőként államosított Audi-gyár székhelyét, Zwickaut jelölték ki; a szükségből kovácsoltak erényt, mivel a karosszériagyártáshoz hiányzott az acél a háború utáni években, Wolfgang Barthel mérnök feltalálta a célnak megfelelő, hőre keményedő műanyagot, a duroplasztot. A „papír jaguár” tehát szovjet gyapothulladék és műanyaggyanta összepréselésével jött létre. A legelső – P70-es – kisautó még nevében őrizte a plasztik kezdőbetűjét.
A látványelemek között szerepel hippi Barkas, pink kabriolet Wartburg, rally Moszkvics és Zastava, műfűvel borított Izs (!), a világot üzletelve bejáró lengyelek áruval megrakott kispolszkis diorámája. Láthatjuk a keleti blokk fő nyaralási formáját, a Szkif sátras utánfutós életképet, illetve van berendezett lakókocsi, mely lengyel gyártmányú és kifejezetten a Kispolszkihoz tervezték. 1989-ig a magyar kempingek a szétszakított német családok számára is egyedülálló lehetőséget nyújtottak a néhány évenkénti találkozásra. Kérvényezés után az NDK állampolgárai a baráti Magyarországra utazhattak, míg a devizával fizető NSZK-s vendégeket is szívesen láttuk.
A 70-es évek egyenruháját viselő rendőr által őrzött Babetta, Jawa, Riga, Verhovina, Simson stb. motorkerékpárok mellett, magyar Csepel és szovjet bicikliket találnak a látogatók az alagsorban, ahol stílszerűen egy autószerelő műhelyes életkép és autósbolt is helyet kapott. Akkoriban sokan bütykölték saját maguk az autójukat, rendszerint garázsban vagy pincében. Az autóalkatrész hiány megteremtette a kis autósboltokat, melyek szintén gyakran az alagsorban helyezkedtek el.
A szintén itt található, ’80-as évekbeli Videoton-Waltham koprodukcióban készült TV-n német nyelvű Trabant, Wartburg stb. reklám érdekessége, hogy magyar nyelven ezek nem léteztek, mivel egy Trabira öt évet kellett várni, egy Wartburgra is legalább hármat, így ezek reklámozására a szocialista blokkban nem volt szükség. Az akkori NDK viszont nagyon szeretett volna eladni belőlük az akkori NSZK-ba.
Látogassatok ti is el a szentendrei Retro Design Centerbe!