fbpx

Škoda-kaland – csehországi élménybeszámoló

Mint ahogy arról már korábban is említést tettünk, az idei Škoda-kalandunkat két részre osztottuk, az első etapot pedig a május elsejével járó hosszú hétvégére időzítettük. Nyugodtan állíthatom, hogy a szombattól-keddig tartó, szűk négynapos időszakot faltól-falig kihasználtuk, jóformán egy perc üresjárat nem volt. Ennek az összefoglalóját olvashatjátok most, rengeteg képpel és élménnyel fűszerezve!

Škoda-kaland

Van már némi tapasztalatunk az autós túrák szervezésében, de eddig külföldre még csak éppen átléptünk – tavaly a Ladával -, így most a lehető legkörültekintőbb módon kellett megszerveznünk a Mladá Boleslavba vezető utat. Arról nem is szólva, hogy ez az oda-vissza kb. 1200 km (plusz a hazai 300) gyakorlatilag az 1979-es 105S-ünk főpróbája volt. Így hát volt is bennünk egy kis izgalom, mint utóbb kiderült, teljesen alaptalanul. Bár apróbb hiányosságokat még pótolnunk kell a nyári túráig, a közel 40 éves járgány lényegében elkészült, de azért egy esetleges probléma esetére a Duna Autó Zrt. bebiztosította az utunkat egy Škoda Superb kísérőautóval, amit ezúton is köszönünk!

Škoda-kaland

Szombat délelőtt végre elérkezett az indulás pillanata, Biatobágyról startoltunk, és egészen Párkányig Dani is elkísért minket a Trabantjával. Onnantól két autóval mentünk tovább, a pályáról, részben a D1-en folyó felújítási munkálatok miatt viszont lemondtunk, ám a plusz 2 óra útért cserébe kárpótolt minket a gyönyörű táj. Szlovákián keresztülvágtatva végül Holicsnál léptük át a cseh határt. Mindössze két szakaszon kellett komolyabb hegymenettel megküzdeni, ám a 105S minden akadályt hibátlanul vett, a Mladá Boleslavba vezető utunk mondhatni tökéletesen sikerült, este 8-kor már a szálláson voltunk.

Škoda-kaland

Másnap reggel a Superbbel indultunk Prágába, inkább elkerültük a konvojozást, lévén a fővárosi forgalom (főképp a központi részeken) korántsem egyszerű. A Trabant Múzeumban kezdtünk, aki a közelben jár, és szereti a kis NDK-s füstgombócot, mindenképp keresse fel a kiállítást! Már a kerthelyiségben is sorakoztak az autók, a kutas-kombis installáció meg egyszerűen remek, a szemfülesebbek pedig a parkolóban még az utolsó, limitált szériás, arany “einer von 444” plakettel ellátott kombit is felfedezhetik.

Škoda-kaland

Trabant

Az épület zsúfolásig telített Trabis (helyenként Wartburgos) ereklyékkel, legyen szó makettekről, vagy épp gyári kézikönyvekről. De kialakítottak egy komplett műhelyrészletet, sőt, egy félbevágott 601-essel még a “vezetést” is kipróbálhatjuk. Ha mindez nem lenne elég meggyőző, a Kübel és az AWZ P70-es már biztos az, de a Trabantos falfestmény is igazán látványos. Összességében nem túl nagy, ám annál tartalmasabb a kiállítás, az átszámítva nagyjából 1200 forintos belépőt bőven megéri.

Škoda-kaland

Škoda-kaland

Ezt követően az óváros felé vettük az irányt, hosszú korzózást követően egy parkolóházban sikerült helyet vadászni, 60 korona/óráért, cserébe karnyújtásnyira volt a Mánes-híd, ahonnan pazar kilátás nyílt a száztornyú városra. A macskaköves sétálóutcák tömve voltak turistákkal, a hídtorony aljánál szintén hömpölygött a tömeg. Végül kerestünk, és találtunk is egy nyugis, barátságos árakkal csalogató éttermet.

Škoda-kaland

Visszafelé még beugrottunk a Cseh Légierő ingyenesen látogatható repülőmúzeumába, ahová már csak ezért a parkolóban látott, gyönyörű, korai 120-as miatt is megérte betérnünk.

Skoda 120

Másnap reggel aztán jöhetett az, amiért végül is ennyit utaztunk, azaz a Škoda Múzeum! A parkolóba való diadalittas megérkezést némileg árnyalta, hogy Balázzsal legalább 5 percig keresgéltük, hogy hol is tudunk bejutni oda, a csehek ugyanis imádják a sorompóval lezárt bejáratokat. Így az oldalsó kapu helyett jóformán csak hátulról lehetett behajtani, egy ellenőrzőponton keresztül, ahol a biztonság kedvéért megkérdezték, hogy hova is jöttünk. Talán nálunk ez a szokásosnál is egyértelműbb volt. A helyünkre beállva pedig egyből feltűnést keltettünk, többen fotózni is kezdték a 105S-ünket.

Škoda Múzeum

A néhány évvel ezelőtt felújított, közvetlenül a gyár mellett található múzeum népszerű turistacsalogató, ottjártunkkor is több buszos csoport érkezett. Nem is csoda, hogy ennyire látogatott, a 70 koronás belépő több, mint kellemes, ráadásul jó néhány órás aktív programot kínál a tárlat.

Már a bejáratnál egy valódi Škoda-legendába botlottunk, az 1969-es 1100 MBX szuperritka típus, mindössze 1114 példányt gyártottak belőle. Gyorsan megjegyezném, hogy a „fogadó standnál”, csakúgy, mint a múzeum többi pontján, időnként cserélgetik a különböző modelleket, így hát ne csodálkozzatok, ha a látogatásotokkor esetleg már kissé más lesz a felhozatal.

Škoda Múzeum

Szintén érdemes megjegyezni, hogy fotós állvány és külső vaku nem használható fényképezésnél, vagy csak előzetes engedélykérést követően! Videózni viszont lehet, és lesz is még egy részletesebb cikk a Škoda Múzeumról, ahol közzétesszük a már megvágott felvételeinket (illetve még egy jó nagy adag képet).

De menjünk tovább a tárlaton, melynek összesen öt főbb pontja van, a Laurin & Klement féle régmúltat egy fázisaira bontott restaurálási folyamat idézi meg, a rozsdás alkatrészektől, autótorzóktól, egészen a csillogó, 1929-es Škoda 110-esig.

Az innen kivezető folyosón egy Popular 1100, valamint egy ’61-es Felicia látható, az étterem mellett pedig talán a múzeum egyik (számunkra legalábbis) legszebb ékköve, egy jobbkormányos 110 R Coupé állt. Az emeleten is érdemes körülnézni, ott mindenféle Škodás plakát, emléktárgy kapott helyet, valamint régebbi reklámfilmeket vetítenek.

Škoda Múzeum

Visszatérve a bejárattal szembeni sorra, itt leginkább legendás, ám időben egymástól elég távol lévő modelleket állítottak párba. Van itt Škoda 645 a harmincas évekből, vagy épp Octavia kombi a hatvanasból, előttük üvegtábla mögött sorakoznak fel a márka logóinak variánsai. A következő sorban ismét egy Popular, illetve egy 125 L állt, kettejüket időben cirka 50 év választja el, utóbbi 1988-ból származik, és nem mellesleg csodásan mutat újkori formájában. Ezt a részt két raligép zárja, az egyedi kiállású 200 RS ’74-ből, és egy Favorit, ’93-ból.

Škoda Múzeum

Škoda Múzeum

A legnagyobb egység kétségkívül az emeletes csarnok, ahol keveredik a régmúlt a jelennel és a jövővel, hátulról előre haladva. Oldalt még motorokat és metszeteket is láthatunk, sőt, motorkerékpárokból is volt néhány. A fakerekűektől egészen a stílusos luxust képviselő Superb-en át vezetett az utunk az 1000 MB-ig, majd a már modernkort képviselő Favoritig.

Škoda Múzeum

Érdekes jelenség volt a terepes Trekka és az ásóval is ellátott Bojovy Tudor, a „polcokon” pedig további tucatnyi gyöngyszem, illetve számos prototípus sorakozott, úgy, mint a Favorit Coupé, a kombi 1000 MB, vagy épp a képen látható takaros kis 976 Karosa.

Škoda Múzeum

Škoda Múzeum

A főépületen kívül is akad látnivaló, ami azonban sajnos nem szerepel a brosúra térképén, így vélhetően sokan tudtukon kívül kihagyták. Ez nem más, mint a múzeum raktára, ami a bejárattól balra, az egyik hangár felső szintjén található, és tele van érdekesebbnél érdekesebb négykerekűekkel, legyen szó akár a ralivilág fenegyerekeiről, vagy épp az orrmotoros 742 P koncepcióról.

Škoda Múzeum

De ott bújtak meg az olyan különleges versenygépek is, mint az 1100 OHC Spider, illetve a Škoda Lucia. Amit viszont semmi pénzért nem hagytunk volna ki, az a Škoda Ferat, a mindössze 1.1 méter magas tanulmány 75 lovas, négyhengeres motort kapott, és nem mellesleg egy film kedvéért még át is építették (amúgy Super Sport 1100 néven született).

Škoda Múzeum

Bár a paletta lehetett volna még teljesebb, elégedetten fejeztük be a múzeumtúránkat, mindenkinek csak ajánlani tudjuk a megtekintését, ha esetleg a közelben járna. Bónusz büszkeség, hogy a parkolóban tényleg rengetegen megnézték a mi Škodánkat, főleg, amikor beálltunk pózolni az épület elé.

Škoda Múzeum

Mivel a hétfői napunkból még volt jó néhány óra, ezért jöhetett egy kis városnézés, illetve a környéket is bejártuk. Mladá Boleslavban érdekesen keveredik az iparváros és a macskaköves kisutcák bájos képe, utóbbiak igen hálás fotótémát biztosítottak. Csakúgy, mint a Stránovi kastély, ami talán a legszebb állomáspontja volt az utunknak. A középkori épület a 19. század végén újult meg, neoreneszánsz stílusban. Nem kevésbé volt látványos a közelben lévő, 1924-ben épült viadukt sem. A vasúti völgyhíd alatt meg is lehet állni, szóval természetesen itt is lőttünk pár hangulatos fotót.

Škoda-kaland

Ismét este volt, mire visszaértünk a szállásra, Icáék még vállalkoztak egy sétára, és mint utólag kiderült, nagyon jól tették, hiszen így egy kicsit belepillanthattunk a cseh népszokásokba is. Hétfő este, kedd hajnalban hatalmas buli volt Mladá Boleslavban, a koncertek és a kirakodóvásár mellett pedig óriási máglyák égtek szerte a városban. Ennek oka az volt, hogy a május elsejére virradó hajnalon elkergessék a boszorkányokat.

blank

Kedd délelőtt aztán elérkezett a visszaút ideje, hazafelé Balázs vezette a 105S-t, így volt lehetőségem fotózni az anyósülésről. Végig szép útszakaszokon haladtunk, de a Polná előtti dombos-repcés, távoli fákkal tarkított, képeslapra illő úton egyszerűen muszáj volt megállni néhány percre. A Škodánk visszafelé is minden probléma nélkül haladt, számos márkatárssal is találkoztunk az út alatt, mely általában lelkes integetésbe csapott át, ahogy közeledtünk egymás felé.

Škoda-kaland

Škoda-kaland

Este 7 körül léptük át a magyar határt, kevéssel 8 után pedig már Biatorbágyon voltunk, és teljes sikerként könyvelhettük el a Škoda-kaland első etapját. Álmomban sem gondoltam volna, hogy ennyi minden belefér mindössze néhány napba, remek élményekkel lettünk gazdagabbak, és külön öröm, hogy hibátlanul teljesítettük a főpróbát a nyári túránk előtt. Lesz még persze addig dolgunk, apróbb finomhangolásokra, néhány kellék beszerzésére, felújítására még szükség van (pl. sárfogó gumik vásárlása, vagy épp a dísztárcsák krómozása), de összességében igazán jól állunk!

Bense Róbert


Támogasd a túrát, nyerd meg a Škodát!

Škoda-kaland

Csatlakozzatok hozzánk Instagramon is, ha naprakészek szeretnétek maradni a Škoda-kalanddal kapcsolatosan!

A Škoda-kaland fő támogatói: Duna Autó Zrt.Suzuki Barta CégcsoportFortuna Bt.Vacer Trade Kft., Motoparts Webáruház, DS Car Autómentő Kft.

Škoda Karoq

Suzuki Barta

Fortuna Bt.

Sunny Radler

Motoparts

DS Car

Kapcsolódó tartalmak

'Fel a tetejéhez' gomb