62 éves a Škoda Octavia
A Škoda Octavia a gyártás beindításának 62. évfordulóját ünnepli. E legendás modellből az első példányok 1959 januárjában gördültek le a Mlada Boleslav-i gyártósorokról. A népszerű kompakt modell örökségét a modern korszak első Octavia nemzedéke az 1990-es évek közepétől folytatta.
A jól hangzó Octavia név pont 62 évvel ezelőtt kezdte gazdagítani a Škoda modell kínálatát. Nem véletlen, hogy a nevet a latin „OCTAVIA” szóból vették, melynek jelentése a „nyolcadik”, minthogy az új jövevény a márka nyolcadik modellje volt a második világháborút követően, és ugyancsak a nyolcadik Škoda modell volt az akkor legkorszerűbbnek számító független felfüggesztéssel gyártott modellek között, amit az autógyár 1933-ban vezetett be. A Škoda Octavia első kétajtós modellje 1959 januárjában hagyta el a Mlada Boleslav-i gyárat, az első néhány hét során még az Š 440 és az Š 445 nevű elődökkel együtt.
Az Octavia motorházteteje alatt egy robusztus, négyhengeres, 1.1 literes, 29.4 kW(40 LE) teljesítményű motor volt, az autó hátsókerék-hajtással, és négy fokozatú sebességváltóval rendelkezett. Az autó csúcssebessége 110 km/óra volt, átlagos fogyasztása pedig 7.7 liter 100 kilométeren. A vonzó, kecses karosszéria legalább akkora benyomást keltett mint menettulajdonságai. Az olyan műszaki újítások mint elöl a csavarrugók torziós keresztrudas stabilizátorral, nagyfokú utazási kényelmet és könnyű vezethetőséget adtak az Octaviának, míg az aszimmetrikus fényszórók 1959-ben történt bevezetése tovább javította az aktív biztonságot is.
A Škoda 1959-ben az Octavia Super-rel bemutatott egy jóval erősebb változatot is, amiben 1.2 literes motor volt, 33 kW-os (45 LE) csúcsteljesítménnyel. Ekkor már a hazai és a külföldi piacokon is nagy kereslet mutatkozott az Octaviák iránt.
1960. március 10-én a Genfi Autószalonon mutatkozott be a sportos Škoda Octavia Touring Sport (TS), ami 37 kW-os (50 LE) teljesítményű motorral büszkélkedhetett. A Škoda ekkor kereste meg a Nemzetközi Automobil Szövetséget (FIA), hogy a TS-t homologizálja, azaz ezt a típust fogadja be a nem módosított közúti járművek verseny osztályába, így egyengetve az utat a 130 km/órás maximális sebességű kétajtós modell előtt a motorsportban. A híres Monte Carloi ralin saját osztályában 1961-ben, 1962-ben és 1963-ban aratott győzelmeivel az Octavia mesterhármast ért el.
1960. szeptember 11-én a Škoda Brnoban mutatta be először az Octavia Combi-t a vízszintesen két részben nyitható hátsó ajtóval. Kompakt külső méretei ellenére a gépkocsiban kényelmesen elfért öt személy, és a csomagtartó mérete 690 liter volt, a rakodó hosszúság pedig 0.965 méter. A hátsó üléstámlák ledöntése után a csomagtér 1050 literig volt növelhető.
A kétajtós szedánt 1964-ig gyártották, az utolsó példány, egy szürke Octavia Super április 11-én gördült le a Mlada Boleslav-i üzem gyártósoráról. Utódjaként ezt követően jelent meg a teljesen új, önhordó karosszériával rendelkező farmotoros Škoda 1000/1100MB. Az utolsó Octavia Combi 1971. december 21-én hagyta el a kvasinyi üzemet. 1959 és 1971 között összesen 360 000 a Octaviát gyártottak, beleértve a több mint 54 000 kombi változatot is.
A robusztus és megbízható Octavia jelentette a műszaki alapot az első Új-Zélandban gyártott gépkocsi számára is 1966-ban: a Trekka-t a cseh autógyárral szoros együttműködésben fejlesztették ki és az Octavia Super rövidített alaplemezére építették. A különleges haszonjárműre úgy tekintenek, mint a Škoda jelenlegi szabadidő autóinak egyik előfutárára.