fbpx

Škoda Rapid 130 Coupé – a ’80-as évek cseh sportkupéja

A ’80-as évek elején a Škoda még javában a farmotoros, hátsókerék-hajtású konstrukciók mellett tette le a voksát – miközben Nyugat-Európában a legtöbb gyártó már az elsőkerék-hajtásra állt át. A Rapid 130 Coupé 1984-ben jelent meg, és bár alapjait tekintve a korábbi 110 R utódjának tekinthető, műszaki és formatervi szempontból is jelentős frissítéseket kapott.

blank

Klasszikus farmotoros recept

A Rapid 130 Coupé lelkét a jól ismert, 1289 cm³-es, soros négyhengeres benzinmotor adta, amely 58 lóerőt teljesített. Ez manapság szerénynek tűnhet, de a mindössze kb. 900 kilogrammos önsúlyhoz párosítva a kis kupé meglepően élénken mozgott. A hátsókerék-hajtás, a kedvező súlyelosztás és a viszonylag egyszerű, de robusztus futómű mind hozzájárult ahhoz, hogy a Rapid élvezetes társ legyen kanyargós országutakon.

blank

Formatervezés és belső tér

A Rapid 130 Coupé lapos orra, letisztult élei és enyhén lejtős hátsó része igazi nyolcvanas évekbeli sportautós hangulatot árasztott – persze a keleti blokk lehetőségeihez mérten. Az utastér egyszerre volt puritán és barátságos, a műszerek elrendezése egyszerű, de jól áttekinthető. A 2+2 üléskiosztás inkább jelképes hátsó üléseket jelentett, de a nagy csomagtér a motor felett és az első csomagtartó együtt meglepően sok helyet kínált.

blank

Különlegesség a vasfüggöny mögött

A Rapid 130 nem volt tömegautó – gyártása korlátozott darabszámban történt, és főként az exportpiacokra szánták. Nyugat-Európában olcsó sportkupéként kínálták, míg a keleti blokkban igazi ritkaságnak számított, sokszor évekig kellett rá várni. Aki mégis hozzájutott, egy egyszerre stílusos és karakteres autót tudhatott magáénak, amely a mai napig különleges látvány veterán találkozókon.

blank

Örökség és mai megítélés

Ma a Rapid 130 Coupé igazi gyűjtői darab, különösen, ha eredeti állapotban vagy korhűen felújítva maradt fenn. A farmotoros Škodák világában ez a modell a sportos csúcsot jelentette, és bár teljesítményben messze elmaradt a nyugati riválisoktól, vezetési élményben és karakterben bőven kárpótolt.

blank


blank

A fotók a forgatáson készültek Szentesi Ferinél.
Hamarosan jövünk a videóval!

Retrovasak.hu csapata

Kapcsolódó tartalmak

'Fel a tetejéhez' gomb