fbpx

A Trabant 50 árnyalata – 1. rész | Villám Veterán |

A Go Trabi Go c. film sztárját mindenki ismeri. De mi a helyzet az őseivel?

Duna Auto

Azt hiszem, hogy a Trabant tipikusan az az autó, amit minden veteránrajongó ismer. A márka kedvelőit két csoportra oszthatjuk: egyeseknek számára kellemes nosztalgikus kisautó, míg a fiatalabbak inkább, mint menő autó gondolnak rá.

A 601-esek voltak a zwickaui gyár leghosszabb időn át gyártott modelljei. 1963 és 1991 között több mint 2 millió 818 ezer példány talált gazdára. Így nem is meglepő, hogy ha csak annyit mondasz, hogy „Trabant” vagy Trabi, mindenki azonnal a 601-esre gondol.

De milyen Trabikat gyártottak a 601-es előtt? Milyen egyedi kivitelei voltak? Milyen autók gyártását tervezték még? A Trabant 50 árnyalata c. cikksorozatból ezek ki fognak derülni! Az első részben a klasszikus 601-es legrégebbi őseiről olvashatsz!

DKW F8 és IFA F8, 1939 – 1942 és 1948 – 1955

A legendás Trabik története 1939-ben kezdődött, mikor az Auto Union-konszern egyik márkája, a DKW piacra dobta az F8-as modellt. A típust 1942-ig gyártották, nevében az „F” a fronthajtást jelölte, míg a „8”-as jelöléssel a korábbi F7-esektől kívánták megkülönböztetni.

Termelési ideje alatt két változata jelent meg. Az alapmodell Reichsklasse-t csak rövid ideig, 1940-ig forgalmazták, míg a drágább Meisterklasse 1942-ig volt rendelhető. A DKW F8-asait három kivitelben, kétajtós limuzin, kabrió és furgon formájában lehetett rendelni.

De hogyan is kapcsolódik a DKW a Trabanthoz? A II. világháború lezárását követően a zwickaui gyár az NDK fennhatósága alá került. 1948-ban a keletnémetek ismét belevágtak a széria termelésébe, ám ők az IFA F8-as jelöléssel gyártották. Az autó műszaki és formatervi részletein szinte semmit sem változtattak.

Az IFA F8-asok talán annyiban voltak mások, hogy háromajtós kombi és platós változatok is készültek, illetve a termelés utolsó pár évében a géptest már duroplastból készült. Ez utóbbi a 601-esekre is igaz volt, ráadásul a Trabantok az IFA, vagyis a DKW F8-as 700 köbcentis erőforrását örökölték.

AWZ P70, 1955 – 1959

1955-ben az F8-as IFA-kat felváltották az AWZ P70-es modellek, amik továbbra is a bevált, 684 köbcentis, kétütemű, kéthengeres erőforrást használták. A széria érdekessége, hogy a hagyományos limuzin és kombi kivitelek mellett kupé változata is létezett.

Mivel a korai időszakban az NDK nyersanyagokban szűkölködött, a tervezőknek minimalizálni kellett az autók „fémtartalmát”. Ezt a problémát úgy hidalták át, hogy a P70-es vázát fából készítették, majd erre illesztették rá a duroplast lemezeket. A 22 lóerős kisautóból több mint 36 ezer darabot gyártottak.

Az 1950-es évek második felében az NDK pártvezetősége utasítást adott egy újabb modell bevezetésére, melyek erőforrásai csak 500 köbcentisek lehettek. Így született meg ’57-ben, már Trabant néven, a P50-es modell, melyet, bár a P70-esek utódjának szántak, három évig azokkal párhuzamosan gyártották.

A Trabant 50 árnyalata sorozat 2. részében a P50-esekről és 500-asokról olvashatsz. Neked a fenti lét modellből melyik jön be a leginkább? Esetleg vezetted már az egyiket? Oszd meg velünk véleményed és tapasztalataid!

Cikk: Tarsoly Bálint

RetrovasakTV

Kapcsolódó tartalmak

'Fel a tetejéhez' gomb