Amikor a PEUGEOT volt a Tour de France királya – avagy ahogy egy francia autógyártó a világ leghíresebb kerékpárversenyének része lett
Amikor a Tour de France óriási karavánja végiggördül Franciaország útjain, nem csupán az emberfeletti sportteljesítmények, hanem a versenyt övező autós forgatag is lenyűgöző látványt nyújt. A mai nézők számára talán elképzelhetetlen, de a világ legismertebb kerékpárversenye 1903-ban mindössze egy utolsó esélyként született meg: a L’Auto című francia napilap megmentésére találták ki. A szerkesztők nem kisebb célt tűztek ki maguk elé, mint hogy egy országokon átívelő versennyel lódítják meg az újság eladásait – és ezzel örökre megváltoztatták a sporttörténelmet.
Az első Tour kis híján el sem indult – a tervezett hat, éjszakai szakasz túlságosan keménynek bizonyult, alig néhányan neveztek. Végül csökkentett díjjal, új szabályokkal és pénzdíjakkal sikerült elérni, hogy a mezőny feltöltődjön. A Tour de France pedig útnak indult – és azóta, néhány háborús év kivételével, minden nyáron meghódítja Franciaországot.
A verseny motorja azonban nemcsak az emberi erő, hanem az autók is. És ha valaki igazán megkerülhetetlen résztvevője volt ennek a történetnek, az a Peugeot. A francia márka évtizedeken keresztül biztosította a Tour technikai hátterét – újságíróknak, csapatvezetőknek, és természetesen magának a versenyigazgatónak is.
A legendás 203-as modell kabrió változatai már az 1950-es évek elején felbukkantak a Tour forgatagában – a nyitott tetőn keresztül kényelmesen lehetett állva követni az eseményeket. 1954-ben a Peugeot megalkotta az exkluzív 203 Tour de France Cabriolet-t: mindössze 16 darab készült belőle, kizárólag a csapatvezetők számára. Oldalsó ajtók nem voltak, hosszanti bukócsövekre ponyvát lehetett feszíteni, a hátsó traktus pedig biciklitartó állványt kapott. Minden példány fehér volt, és a szervező napilapok logóit viselte.

A stafétát a 403-as széria vette át, majd a 60-as évektől a Peugeot 404 vált a Tour egyik ikonikus járművévé. Nemcsak szedánként, hanem kombi és kabrió formában is szolgálatba állt. A versenyigazgató autója vörös fényezést és vászontetőt kapott, a csapatkocsik pedig fehérben pompáztak – a hátsó ablakkereteket levágták, hogy könnyebben lehessen kapcsolatot tartani a versenyzőkkel. Praktikum, francia elegancia és motorsport – mindez egyszerre.

1969-ben a Peugeot 504 lépett színre, amely tágas belső terével rögtön a mezőny kedvence lett. A 70-es évek derekán a Peugeot tovább emelte a tétet: 1975-ben a még sorozatgyártás előtt álló, V6-os 604-est bocsátották a versenyigazgató rendelkezésére. A karosszériát a párizsi Lecoque műhely alakította át: vászontető, kapaszkodók az állva utazáshoz, antennák a rádiókapcsolathoz, sőt – egy különleges belső rendszer is helyet kapott, amely a hosszú szakaszokon a „fiziológiai szükségletek” elintézését is lehetővé tette. A konkrét példány fennmaradt, és ma az olaszországi San Gimignanóban található Galerie PEUGEOT gyűjteményében csodálható meg.
Ahogy nőtt a Tour népszerűsége, úgy nőtt a Peugeot szerepe is. A márka nem csupán szponzor lett – hanem a verseny része. Nem volt olyan év, amikor ne bukkant volna fel egy-egy kabrió vagy kombi a híres oroszlános emblémával az oldalán, miközben a kísérők, újságírók és szervezők sürögtek-forogtak körülöttük.
A Tour de France történetét sokan sportként látják – de mi, autórajongók tudjuk, hogy a kerékpárok mögött mindig ott duruzsoltak a Peugeot motorjai.

forrás: Peugeot.hu