fbpx

Az 5,4 literes birodalmi behemót: 1955 Imperial | Villám Veterán

Duna Auto

A Chrysler-konszern évtizedeken át próbálta letaszítani a Cadillac-et a trónjáról. Annak ellenére, hogy ez persze nem jött össze, a viaskodás során rengeteg kiváló luxusautó született. Ilyen például az 1955-ös Imperial is!

blank

A II. világháború lezárását követően az USA-ban ismét engedélyezték a személyautók gyártását. A kezdeti időszakban az egyes gyártók még a háborúba lépés előtti modellek ráncfelvarrott változatait árulták, ám az 1950-es évekre jelentősen megváltozott a helyzet.

Azon felül, hogy a független gyártók, mint például a Tucker, a Kaiser és a Muntz nem tudtak lépést tartani a Chrysler – GM – Ford triójával, jelentősen megváltozott az autók formatervi, esztétikai ideálképe is. A magas, széles, „dobozos” megjelenésű autókat felváltották az alacsony, lapos és széles változatok, melyek egyik első, egyben legjobb példája az 1955-ös Imperial volt.

A Chrysler és az 1950-es évek

Az 1950-es évekre a Chrysler márkás személyautók formaterve jelentősen elöregedett. Annak ellenére, hogy megbízható és jó autóknak számítottak, megjelenésük eléggé puritánnak és unalmasnak számított. Mivel a cégóriás ki akarta használni, hogy a független gyártók egyre kisebb piaci részesedéssel rendelkeztek, ráadásul a legfelsőbb kategóriás luxuspiacra is be akart törni, elcsábította a Studebaker főtervezőjét, Virgil Exnert, aki az 1955-ös modellévre átdolgozta a konszern márkáinak formatervi kínálatát. Ezen felül önálló márkává vált az Imperial, ami a Cadillac-ekkel és Lincolnokkal vette fel a versenyt.

Most akkor Imperial vagy Chrysler Imperial?

Nagyon sokszor előfordul, hogy az egyes Imperial modelleket tévesen „Chrysler Imperial” néven emlegetik. A megnevezés elsőként 1926-ban bukkant fel, és a Chrysler legelitebb modelljeinek típusjelölése volt. 1955 és 1975 között az Imperial önálló gyártóként szerepelt a piacon, s a konszern legdrágább típusait gyártotta. Az eredeti cél az volt, hogy átvegye a Cadillac kultikus szerepét, ám ez sosem valósult meg, így többnyire csak a Lincolnokkal tudta felvenni a versenyt.

A cég 1975-ös megszűnését követően a Chrysler még próbálkozott „Imperial” jelölésű GT forgalmazásával, ám azok valójában Chrysler modellek voltak. 1990-ben jelentek meg az utolsó Chrysler Imperialok, ám ezek már limuzinok voltak.

Támogass minket! https://retrovasak.hu/wp-content/uploads/RetroVasak-tamogatas-High-Quality.jpg

1955 Imperial

Az első generáció Imperialok (1955-1956) nagyon hasonlítottak a velük azonos modellévben gyártott Chryslerekre, ám azoknál jóval erősebbek és jobban felszereltek voltak. Az immáron önálló divízió autói csak 1957-ben kaptak típusjelöléseket, melyek a Custom, Crown és LeBaron voltak. A gyártó működésének első két évében minden modellt ugyanazzal az erőforrással és váltókkal szerelték, az autókat kivitelük alapján különböztették meg: A hagyományos, B oszloppal szerelt modelleket egyszerűen csak „Imperial”-nak nevezték, míg a B-oszlop nélküli limuzinok és kupék a Southampton és Newport jelölést kapták.

blank

blank

Már ezeken a modelleken is megfigyelhetőek az autóipari jet-korszak legszembetűnőbb jegyei: hatalmas krómozott lökhárítókat és hűtőrácsot kapott, a tanksapkát a jobb oldali uszonyba rejtették, illetve hajlított panoráma szélvédővel gyártották őket. Ezek akkoriban hatalmas formatervezői újításoknak számítottak.

Annak ellenére, hogy mai szemmel az 1955-ös Imperialok felszereltsége nem tűnhet nagy durranásnak, saját korukban igen is az volt. Még az alapmodellek is kaptak szervót, fékrásegítőt és elektronikusan állítható üléseket, ráadásul a kézi váltó nem is szerepelt a palettán!

Ezeket a modelleket kizárólag egy 5 425 köbcentis V8-assal lehetett rendelni, ami 250 lóerő és 461 Nm-nyi nyomaték leadását tette lehetővé. Váltóból egyedül a kétsebességes PowerFlite automata létezett, a háromfokozatú TorqueFlite csak a következő modellévtől vált elérhetővé.

blank

Annak ellenére, hogy a korai Imperialok még inkább csak átdolgozott, sportos és luxus Chryslerek voltak, a következő generációk már a legjobb ár – érték arányú amerikai luxusautókká váltak. Ki tudja, ha nem lett volna olyan sok probléma az autók minőségével, lehet, hogy még ma is gyártanák őket!

Mit gondolsz, ha Te 1955-ben új amerikai luxusautót vásároltál volna, Te az Imperialra voksoltál volna, vagy inkább a Cadillac, Packard és Lincoln modelljei közül választottál volna?

A típus fontosabb adatai röviden

  • Márka és típus: Imperial
  • Gyártás helye és ideje: Detroit, 1955
  • Kategória: luxus limuzin
  • Kivitel: B oszlopos limuzin
  • Szállítható személyek száma: 6
  • Motorelrendezés és térfogat: V8, 5425 ccm
  • Váltó típusa: PowerFlite, 2 sebességes automata
  • Maximálisan leadott lóerők száma: 250 LE
  • Maximálisan leadott nyomaték: 461 Nm
  • Csúcssebesség: 180 km/h
  • 0 – 100-as gyorsulás: 12,4 s

Cikk: Tarsoly Bálint

RetrovasakTV

Kapcsolódó tartalmak

'Fel a tetejéhez' gomb