Babetta és Simson projektek
Nem mondhatom hogy nyáron egy kicsit is unatkoztam volna, hisz két motort is csináltam. Vagyis többet, de ez a kettő volt a fő projekt. Márciusban megkerestek azzal, hogy restaurálnék-e egy darabokban lévő 228 típusú, 1975-ös évjáratú Babettát. Erre nem mondhattam nemet. El is hozták nekem a motort, egy 207.500 típussal együtt. Gyorsan csináltam pár fotót az én 207.008 típusú motorommal, és azonnal elkezdtem szétszedni. Szépen haladt tovább a projekt, míg a festeni kívánt részeket homokszórták, addig políroztam,csiszoltam, krómot pucoltam, a motorblokkot raktam össze. A blokkot is a legjobb minőségű alkatrészekből.
Amint készen lett a homokfúvás, azonnal nekiláttam a fényezésnek. A motorhoz kétkomponensű „Skoda-piros” színt használtam. Ez egyébként a gyári színe. Mivel a szürkéhez nem kaptam pontos kódot, ezt kilehetett lőni. Helyette „Wartburg-fehér” fényezést kapott. Lassacskán összeállt a szerkezet. Megszáradt a festés, és el is kezdtem összerakni. Először az első villát raktam a helyére,majd a hátulját. Amit célszerűbb külön összeszerelni. Szépen felkerültek az elemek.
A tulajdonosa is alaposan kivette a munkából a részét. Ő gondoskodott a makulátlan kerekekről. Ennél a pontnál azonban hónapokat vártunk, mert országszerte hiány volt a ráfokból. A kerékagyat, fékfedeleket alaposan fölpolírozta,új küllőket és anyákat kapott. Valamint új ráfokat is. Közben rengeteg alkatrészt pótoltunk. Oldalburkolatok például. A motor már csak a két kerékre várt. Aztán elérkezett a várva várt pillanat, mikor a kész kerekek is a helyükre kerültek. Ezeket igen nehéz beállítani úgy, hogy a gumi ne érjen hozzá semmihez. De gyönyörű lett a végeredmény. Másnap felraktam a láncokat, megtankoltam, és a motor pár óra karburálás után vígan felcsilingelt.
Egy ilyen motor restraurálása sem kis munka. Elég nehéz pótolni egyes elemeket. Például az oldalburkolatok, bowdenek. A bowdeneknek sajnos csak a felét sikerült,amiben Birtalan István barátom segített. Ezek után még jött egy finomítás, és az első próbaút. Ezzel a munka elvégeztetett. Egy élmény volt.
Eközben futott egy másik projekt is. Egy Simson S51B típus Comforttá való átalakítása. Ez a mai napig folyik. A motort ingyen kaptam, sokáig állt. Elkezdtem csinálni, de sajnos beláttam, hogy elbaltáztam alaposan. Ezután újra szétszedtem, hogy nekifussak még egyszer. Immár megkapta ő is a kétkomponensű fényezést, a matricákat, egy blokkgenerált, és miegymást.
A nyár végére összehoztam a konstrukciót. Tökéletesen működött. Ahogy beköszöntött az ősz, kissé szétkaptam. Hogy kicserélhessem az igencsak elrongálódott ráfokat. Új krómozott acélráfot kapott, és új küllőket. Már úton van hozzá a színben passzoló térdvédő, és a szobámban a restaurált 207.500 típusú Babetta alatt a ragyogó fekete fékfedelek. Hamarost újra visszatér az utakra teljes pompájában, lassacskán öt év kitartó munka után.
Oláh Norbert