Framo V901/2 történelem
A Framo története 1939-re nyúlik vissza. Akkor készítették el az első Framo teherautót, a V501/1-est. A teherautó egy félliteres, kéthengeres kétütemű DKW motort kapott, ami még 17 lóerőt teljesített. A háború miatt több más típus gyártásával leálltak és 1943-ban fejezték be a V501/1 gyártását. A háború alatt fejlesztették ki a V501/2-t. A háború után 1949-ben kezdődött meg ismét a gyártás és még abban az évben 65 új teherautó készült. A V901 már 1951-ben megjelent, mivel már az IFA F9 motorját megkapta. Ez már 24 lőerőt teljesített és hidraulikus fékeket kapott az elavult, mechanikus, huzalos fékeket. Az új motornak köszönhetően a végsebessége 60-ról 70 km/h-ra nőtt. Ugyan új műszaki megoldásokat kapott, még a V501 külső elemeit kapta meg. Hazánkban nagyon kevés V501 és V901/1 futott, s nem is maradt fenn egy példány sem. Az igazi áttörés 1954-ben következett be, mikor bemutatták a V901/2-t. Az autó dizájnjában azonnal tetten érhető volt az új típus jellegzetességei. A lámpákat immár a sárvédőkbe integrálták, valamint a hűtőrács is más lett: a sűrű lamellás lemez rácsot, felváltotta a ritkább polírozott vízszintes hűtőrács. A platós és furgon kivitel mellett más is megjelent. Megjelent a kisbusz és a mentő is. Érdekesség, hogy a platós teherautóknál hátra, a dobozos kocsiknál pedig rendesen, azaz előre nyílt az ajtó. A tengely táv 2700 mm-ről, 2800-ra, az üzemanyag tartály 32-ről 42 literre nőtt. A motor teljesítménye még 4 lóerővel nőtt, így már 28 lóerőt tudtak kicsikarni, amivel már a 80 km/h sebességet is túl lehetett szárnyalni. Ebből a típusból Magyarországon is sok futott. 1956-ban 8 Framo-t tesztelt az OMSZ és végül több gépkocsi vásárlását szavazták meg. Segédkocsiként és Mávaut sétabuszként is üzemelt néhány. 1957-től következett be egy nagyobb névváltoztatás: a cég VEB Barkas lett és a gépkocsi az IFA V901/2 név helyett a Barkas V901 nevet kapta. A „barkas” szó egy föníciai szóból ered, jelentése: gyors, villám. Ekkora már egy új autót kezdtek el kifejleszteni, ugyanis a kereskedők már egy külsőleg kisebb, de beül nagyobb, nagyobb teherbírású és modernebb autóra vágytak. 1961-ben készült el a jól ismert B1000, de a végleges gyártásig csak pár darab készült. 1963-ben szűnt meg a Framo gyártása és a B1000-nek megindult a sorozatgyártása. 1965-ben a KPM Autóközlekedési Főosztálya nagyjából 2361 V901/2 típusú autót tartottak számom Magyarországon. Ezek a gépkocsik már akkor is elavultak, sőt, selejtezésre érett kocsik voltak, mert eleve rossz minőségű anyagokból szerelték össze. Ennek ellenére az NDK-ban még az 1980-as évek végén is rengeteg autót tartottak napi használatban. A rendszerváltás idején ezek a kocsik szinte azonnal eltűntek és végleg beléptek a veterán korba.
cikk / fotók: Rankasz Dezső