fbpx

Időutazó legenda, avagy a Tolman Peugeot 205 GTI restomod

Kevés autó van, amely olyan erős érzelmeket vált ki a rajongókból, mint a Peugeot 205 GTI. Az apró, de vérpezsdítő hot hatch a ’80-as és ’90-es évek egyik legnagyobb sztárja volt, és még negyed évszázaddal a gyártás leállítása után is mérceként szolgál a vezetési élmény és a könnyedség terén. Nem véletlen, hogy mára igazi gyűjtői darabbá vált – és most egy brit műhely, a Tolman Engineering gondolt egy merészet, és új életet lehelt a kis méregzsákba.

blank

De mit jelent ez pontosan? Nem egy egyszerű restaurálásról vagy felújításról van szó. A Tolman-féle 205 GTI egy modernizált klasszikus, amely megőrzi az eredeti karakterét, de olyan technológiákkal és fejlesztésekkel gazdagodik, amelyek még ma is versenyképessé teszik.


A recept változatlan: könnyű, gyors és élménydús

A Peugeot 205 GTI az autós világ egyik legismertebb hot hatch-e, és az egyik legfontosabb tulajdonsága mindig is az volt, hogy könnyű és agilis maradt. A Tolman-féle verzióban sincs ez másképp: az autó üres tömege mindössze 895 kg, ami még ma is elképesztően alacsonynak számít.

blank

A titok a donorkarosszéria: Tolmanék egy eredeti 205-ös Peugeot-ból indulnak ki, amely galvanizált acél kasztnival gördült le a gyártósorról. Ennek köszönhetően a korrózióval nincs nagy gond – feltéve, hogy a donorautó nem volt súlyosan sérült. Az eredeti karosszéria azonban szinte az egyetlen dolog, amely megmarad az autón. Minden más vagy alapos felújításon esik át, vagy egyenesen vadonatúj alkatrészekből épül fel.


Digitális múltidézés – így néz ki belülről

A Tolman-féle 205 GTI belső tere is egy különleges egyvelege a múltnak és a jelennek. Azok, akik szeretik az eredeti 205-ös műszerfalát, örömmel láthatják, hogy az alapvető dizájn nem változott – viszont az analóg órák helyett egy modern, digitális kijelző került a műszerfalba.

blank

Az ülések újak, félbőr huzattal, amelyek tökéletesen passzolnak az autó karakteréhez. A kormány mögött ülve az ember azonnal érzi, hogy egy különleges, vezetési élményre hangolt gépben ül, amely a legjobb értelemben idézi a múltat.

A modernizáció azonban itt nem áll meg: a Tolman 205 GTI komoly hangrendszert is kapott. Négy prémium hangszóró, külön erősítő és egy csomagtartóba rejtett mélynyomó gondoskodik arról, hogy az autó nemcsak száguldás közben, hanem zenei aláfestéssel is élményt nyújtson.

blank

A legérdekesebb részlet pedig talán az, hogy a rengeteg új technológia ellenére a Tolman mérnökei figyeltek arra, hogy az autó súlya ne növekedjen. Ennek köszönhetően az autó vezethetősége és fürgesége megmaradt.


Erősebb szív, brutális teljesítmény

Persze a modernizálás nem csak az utastérről és a kényelmi extrákról szól – a motorháztető alatt is komoly változások történtek.

A Tolman 205 GTI az 1.9 literes, 16 szelepes szívómotort kapja, amely a Peugeot 306 GTi 6-ból és a 405 Mi16-ból lehet ismerős. Az eredeti állapotában ez a motor nem fért volna el a kis 205-ös motorterében, így Tolmanék alapos átalakításokat végeztek: új alumínium szelepfedél, egyedi tervezésű kormányszervó és teljesen új beállítások gondoskodnak róla, hogy az autó a lehető legjobb teljesítményt hozza ki a motorból.

blank

A végeredmény? 193 lóerő, ami mai szemmel nézve talán nem tűnik hatalmasnak, de az 895 kg-os tömeghez viszonyítva bődületes teljesítmény. Az autó tonnánkénti teljesítménye meghaladja a 100 lóerőt, ami azt jelenti, hogy egy kategóriában van a ritka Porschékkal, Ferrarikkal és BMW M-modellekkel.

A motor nemcsak erős, hanem kiegyensúlyozott és élvezetes is: mivel egy szívómotorról van szó, egyenletesen adja le az erejét, és könnyedén felpörög akár 7.500 fordulat/percre.


Jobb futómű, nagyobb tapadás, stabilabb kanyarvétel

A 205 GTI eredeti változatai mindig is híresek voltak arról, hogy ha kövér gázt adtak nekik, az első kerekek gyakran kipörögtek, kanyarban pedig a belső hátsó kerék könnyen elemelkedett a talajtól.

blank

Tolmanék ezt az örökséget is modernizálták:

  • Sperrdiffi került az első tengelyre, így a nyomatékátvitel sokkal hatékonyabb.
  • Áttervezett futómű-geometria és szélesebb abroncsok segítenek a tapadás növelésében.
  • Módosított lengéscsillapítók biztosítják, hogy az autó stabilabb legyen kanyarokban, még nagy tempónál is.
  • Négydugattyús AP Racing fékek gondoskodnak a megnövekedett teljesítményhez szükséges fékerőről.

Ráadásként – ami talán meglepő egy ennyire sportos, vezetési élményre hangolt autótól – zajszigetelő anyagokat is használtak, hogy a belső tér csendesebb és komfortosabb legyen.


A modernizált legenda ára és exkluzivitása

Mindez persze nem olcsó mulatság. A Tolman által újraálmodott Peugeot 205 GTI 125.000 angol fontba kerül, ami körülbelül 61 millió forintnak felel meg.

Ennyi pénzért persze egy csúcskategóriás modern sportautót is lehetne venni, de aki a régi hot hatch-ek utánozhatatlan vezetési élményére vágyik, annak a Tolman 205 GTI az egyik legkülönlegesebb lehetőség.

És hogy mennyire exkluzív? Összesen csak 20 darabot készítenek belőle, így garantáltan ritkaság marad.

Egy dolog biztos: a Peugeot 205 GTI csillaga továbbra is fényesen ragyog, és Tolmanék gondoskodtak róla, hogy a legenda modern formában is tovább éljen.

Peugeot.hu

Kapcsolódó tartalmak

'Fel a tetejéhez' gomb