Karmann Ghia – klasszikus szépség
A kupé külön műfaj az autók világában, de még azon belül is kiemelendő a Karmann Ghia, mely gyönyörű formája miatt hamar népszerű lett. 19 év alatt 445.000 darabot adtak el belőle, ami igazán szép szám, főleg, hogy nem egy átlag járműről van szó.
Ismerős módon indult a Karmann Ghia története, a nehéz kezdet után mesébe illő folytatás következett, igazán méltóságteljes befejezéssel. Wilhelm Karmann Wolfsburgban kilincselt, de hiába a kecsegtető tervek, a vezetőség nem igazán lelkesedett az ötletért, mondván drága lenne az autó kivitelezése. Karmann kedvét azonban nem vette el a visszautasítás, sőt, megduplázott erővel vágott bele a megvalósításba. Az olasz Ghiával összefogva végül elkészült a prototípus, melynek láttán megenyhültek a Volkswagennél és zöld utat kapott a Karmann Ghia-projekt.
Innentől kezdetét vette egy közel két évtizedes sikertörténet, melynek hatása a mai napig érződik a kupék előkelő mezőnyében. A modell teljes pompájában az 1953-as Párizsi autószalonon mutatkozott be, sportos formatervének köszönhetően pedig egyből sikeres lett. A Karmann Ghia a Bogár alapjaira épült, a legendás népautó alvázát 30 centiméterrel szélesítették ki, karosszériájának különlegességéhez hozzájárult a kézi készítés is, ennek negatív oldala a magas előállítási költség volt. Bár teljesítménye már akkor sem számított egetrengetőnek, (1.2/1.4/1.6-os motorokkal árusították), összességében igazi kupé volt, annak minden előnyével, valamint néhány hátrányával is.
Jó gyorsulás és kellemes vezethetőség jellemezte a modellt, amely elől, párnázott üléseinek köszönhetően meglepően kényelmes volt. A hátsó ülések már szűkösebbek voltak, viszont lehajtásukkal egész nagy csomagteret lehetett kialakítani. Látva a Karmann Ghia sikereit természetesen nem sokáig vártak a konkurens autógyártók sem, számos vetélytárs érkezett, ilyen volt többek között a francia Renault Floride, vagy a cseh Skoda Felicia. Ez azonban nem állította meg a Volkswagent, az 1957-ben bemutatott cabrio változat, a folyamatos fejlesztések, a motor teljesítményét érintő kiegészítések mind-mind a Karmann Ghia magabiztosságáról árulkodtak. A típus az Egyesült Államokban is sikert aratott, amely igen nagy szó volt, az akkoriban elérhetetlennek tűnő piacon ugyanis kevés Európából érkező modell vetette meg a lábát.
1961-ben érkezett az 1500-as motorral ellátott kiadás, mely teljesítményben, külsőben, és árban is magasabb szintet képviselt. 1971-ben változtattak a karosszérián, ám ekkorra már kifutóban volt a modell, melynek gyártását két évvel később, 445 ezer eladott példány (ebből 81.000 kabrió volt) után állították le, az utód a szintén jól ismert Scirocco lett.
Wilhelm Karmann kitartásával, a tradicionális és modern elképzelések egybegyúrásával olyan autót hozott létre, amely világszinten elismerést váltott ki, teljesen megérdemelten!
Bense Róbert