MZ Story – Kürti Krisztián György

Duna Auto

Hol is kezdjem? A Ladáról majd később… Történt ugyan, hogy egy nyári napon egy taxi a Bécsi úton befordult elém, sajnos nem tudtam megállni az amúgy céges elektromos motorral. Sokakban felmerül a kérdés: „ez egy figyelmeztetés volt?” .  Másnap a röntgenen már azon gondolkoztam, hogy nagymotor kell! De mit? Olyat ami 125-ös, (lévén B kategóriával le lehet tenni könnyítve az A1 kategóriát) két személy számára kényelmes, és pakolható. Aki ismeri alapvetően a 125-ös motorokat,/ apropó, váltós!/  tudja hogy alapvetően nem arra tervezik őket, hogy 2 személy 3 napos mecseki túrára menjen vele 3 hálózsákkal fejenként és 10 napi élelemmel.
Az anyagiak valamelyest meg voltak fogva, és alapvetően két típus jött szóba, Yamaha Sr, és az MZ. Az Sr alapvetően ex postás motor, megbízható, négyütemű 5 sebességes, autósiskolák mai napig nagy szeretettel használják, épp úgy a futárok. Mivel használható állapotú értelmes vétel effektív duplája volt az MZ-nek, itt eldőlt. De milyen MZ-t? TS, ETZ? TS 100 forint másfél év műszaki lent vidéken,  etz 125 egy év műszaki mindösszesen 130 ezer forintért Dunakeszin… A TS-t hallásból jobb motornak tartottam, hiába modernebb az ETZ. Utólag már bánom, hogy nem vettem meg az ETZ-t is, a mostani árakat elnézve… Egy vidéki barátom meg is kértem, hogy nézze meg, és ő másnap izgatottan fel is hívott utána. Megyünk, csak délelőtt tartózkodott ott az eladó, és más is ment volna a következő napokban, így indult a verseny. 4:30 Budapest Keleti, 6:10 Szolnok, majd átszállást lekésve végül is 1 óra késéssel eljutottunk Békésszentandrásra.  Mit ne mondjak? Akár csak az első Tinderes randi, képen jobbnak tűnt, de próba úton meggyőzött, igaz, ekkor még nem tudtam mit is fog tudni! Hazamotoroztunk vele 260 km-t hiba nélkül, majd a mindennapi munkába járásom eszköze lett.

blank

Elég sokat elmentem vele, majd egy nyári napon úgy gondoltam lenézek vele a Balatonra, természetesen a megszakító kalapács megadta magát. De volt nálam tartalék! Ez volt az első hiba, igaz, ezt egy esti motorozás alkalmával is eljátszotta egy hónappal később, akkor nem volt nálam alkatrész, így hazatoltam olyan 15 km-t. Ekkor félre állítottam, és egy okosított 50 köbcentis szintén veterán yamaha rd-vel mászkáltam. Eltelt fél év, és úgy gondoltam, megcsináltatom, megcsinálom, de akkor normálisan! Müller Szabolcs nevezetű úriember gyárt hozzá hall jeladós gyújtást, feszültség szabályozót, illetve az ebay-ról mindösszesen 6000 forintért vettem egy keihin karburátor koppintást, fél év múlva meg is jött, mikor már el is felejtettem… De még is hogy kezdjek hozzá? Levittem vidéki barátomnak, akinek ekkor feltűnően sok szabadideje volt, hogy a saját simsonja után, csinálja meg ezt is. Ez egy logikus döntés volt, hisz vidéken még az alkatrész beszerzés, pajtából, szomszédtól, egyszerűbb és olcsóbb is.

Homokszórás, szinterezés, festés, lakkozás, újra kábelezés, és egyedi matricák. Közben veterán börzékről én is beszereztem pár alkatrészt, mint fehér lámpa burákat, hengerfejet, ami úgy kellett… Mikor hazahoztam az „új” motorom, meglepően jól ment, hisz a gyújtás sokat dobott rajta. Jó ideig így közlekedtem vele, hiába jött már meg a csomagom, végül is egy unalmas nyári nap felszereltem. Nem volt egyszerű, De pont elfért. Jött a beállítás, az a két hét, mikor napról-napra szedtem szét az egész motort (mert másképp nem jött ki a karburátor) hogy fúvókát cseréljek. A végeredmény, 3 liter körüli fogyasztás 70-80 közötti utazónál, és gázadásra azonnali reakció. Jól megy, kicsit túlzottan is! Azóta sokat mentem vele, messze is, közel is, Balatonra is, a gyertyát nem kellett még kiszedni….. Probléma nélkül üzemel, maximálisan elégedett vagyok vele, életem legjobb vétele volt, és még a lányok is szeretik, akár csak engem…. De egy ilyen remek motor hátán, hogyan ne legyen az ember önelégült?! Mondjuk, ami iszonyatosan zavar, hogy jelenleg nem tudok át menni az MZ-vel Tótországba Kofoláért, mert a Dunakanyar és Párkány régebben a havi, sőt volt hogy heti motorozós rutin része volt.

blank

Mindezek mellett, simsonnal, babettával, és jawa mustanggal is szeretném ezt a kört megcsinálni, reméljük mihamarabb össze jön! A motorok már fel vannak készítve! Sőt, ha összejön, ígérem beküldök a RetroVasak szerkesztőségének képet miközben a jawa mustang ülésén ott van tányéron a juhtúrós sztrapacska!

Kürti Krisztián György

Rendszámtábla tartó
Lotus Cleaning retrovasak.hu

Kapcsolódó tartalmak

'Fel a tetejéhez' gomb