Duna Autó Zrt.

Peugeot Quasar – jövőautó ’84-ből

Ha a nyolcvanas évek francia autóiról van szó, nem mehetünk el szó nélkül azon meghökkentő tanulmányok mellett, melyek közül néhányról már nálunk is olvashattatok. Most is egy ilyenről lesz szó: a középmotoros Quasar nem csupán egy elképzelés volt, hanem egy igen pontos jóslat is, már ami az évtizedekkel későbbi autók utasterét illeti.

Gondoltátok volna, hogy Peugeot különlegessége a nem kevésbé nevezetes 205 T16 alapjain nyugszik? Természetesen az erőforrását is megörökölte, ám nem csupán átpakolták egyikből a másikba a technikát, hanem alaposan át is gondolták, az 1.6 literesre módosított, 500 Nm csúcsnyomatékú turbó benzinest egészen 608 lóerősre felhúzták. Emellé még elérték, hogy mindenféle súlycsökkentési praktikákkal alig 899 kilogrammot nyomjon az autó! Az állandó összkerekes, kétajtós prototípust 5 sebességes manuális váltóval látták el.

Habár kívülről is igen szokatlan látvány lehetett az 1984-es Párizsi Autószalonon bemutatott koncepció, az igazi érdekességet a beltér nyújtotta. Az még hagyján, hogy a középkonzolt kivéve gyakorlatilag mindent piros bőr borított, ám az analóg műszerfal helyére egy egészen épkézláb digitális egységet álmodtak meg. Ennél is érdekesebb részlet a mellette elhelyezkedő, beépített CRT-monitor, melyen nem csupán a navigáció futott, de telex-üzeneteket is lehetett rajta küldeni/fogadni.

Szerencsére a Quasar-t nem hagyták elkallódni, napjainkban a sochaux-i Peugeot Múzeumban lehet megtekinteni. Jelentősége pedig egyáltalán nem elhanyagolható, hiszen olyan további koncepciókat inspirált, mint a néhány évvel későbbi Peugeot Proxima, vagy a Peugeot Oxia.

Bense Róbert

Címkék

Kapcsolódó tartalmak