Lada-kaland – 19.|20. nap – Polgár | Debrecen
Sosem könnyű a Mátrától elbúcsúzni, éppen ezért csütörtök este még kivittük a Ladát Vécs határába, és kattintottunk párat, illetve néhány snittet is lőttünk a kaland összefoglaló videójának nyersanyagaihoz. Péntek reggel még gyorsan le- és kitakarítottuk Icuval az autónkat, majd összekaptuk magunkat, és célba vettük Polgárt.
Frissen indultunk neki a napnak, ám sajnos az időjárás úgy gondolta, hogy a morcosabbik oldalát mutatja meg nekünk, így aztán az érkezés után kisvártatva el is kezdett zuhogni az eső. Némi csúszás után végül elnavigáltak minket Belláék ahhoz a telephez, melyről már annyit olvashattatok a retrovasak.hu-n! Béke Antal az egykori csirkeneveldéből valódi retró busz/autóparkot varázsolt az évek alatt. Persze ezt ne úgy értsétek, mint valami turistalátványosságot (nem is ez a cél), az itt látható járművek ugyanis inkább a megmentett, felújításra szoruló kategóriába tartoznak. Viszont az ottlétünk alatt is egy 55-ös (Lux) Ikarus készült az új életére, tehát biztosak vagyunk benne, hogy ezek a járművek jó helyen vannak, még jobb kezekben, és minden esélyük megvan arra, hogy egyszer majd szép veteránokként gurulhassanak az utakon.
Az eső miatt a fedett részeken kezdtem a nézelődést, a hatalmas, hangárnak is beillő garázsban porlepte, de gyönyörű (többnyire) szoci vasak laktak. Volt itt ötvenezret sem futott Skoda és Lada is, állapotukat nézve egész biztos, hogy nem fordult át az órájuk. De Kispók, Izs, Nysa, sőt még egy platós Barkas is megbújt a félhomályban. A borongós időt aztán felváltotta a napsütés, és végre az udvarra is kimerészkedhettünk a fényképezővel. Kinn Csepelek (köztük egy D-720 is), Ifák, régi és újabb Ikarusok (köztük néhány BKV-s, és MVK-s), a telep előtt pedig egy mai napig használt Rába 833 is parkolt.
Míg Bella és Ica bográcsban készítették a vacsorára szánt gulyást, addig a körülöttem lévő összes, műszakival rendelkező szocijárgányt elvittem egy körre, köszönöm Mátó Zolinak, hogy átengedte Bolha vezetőülését, de Balázs Skodája is nagy élmény volt, a kifejezetten pörgős fehér 1200s-ről már nem is beszélve! Végezetül egy Csepel szomszédságában, Verhovinán terítve megvacsoráztunk, majd búcsút intettünk egymásnak. Remek nap volt, köszönet mindenkinek, aki részt vett benne, továbbá hálásak vagyunk azért is, hogy Antal lehetőséget adott a telep bemutatására!
Ma 15 órára voltunk hivatalosak a Lada Ujhelyihez, a rekkenő hőségben elefántfüleket kötelező jelleggel irányba lőve suhantunk Debrecenbe, ahová ekkor már Zoli is megérkezett hűséges kísérőautónkkal. A tavalyihoz hasonló városnézés ezúttal elmaradt, hiszen már érkezésünkkor egy szép Lada-sor fogadott minket.
A kör hamarosan egy általunk a szolnoki Szociautó Találkozóról már ismert Volga kombival bővült, majd egy pazar Moszkvics 407, és egy Lada 1500 kombival vált szinte teltházassá a parkoló. Tudom, hogy most furán néztek, ugyanis 1500 kombiból mindössze 3 darab készült, ám Vaskovits Zsolt az 1976-os modellre megszólalásig hasonló módon építette át 2102-esét, időt, energiát, és természetesen anyagiakat nem sajnálva. Tűzfaltól előre az autó az 1500-asra hajaz, igen komoly replika, mint ezt már oly sokszor leírtam, természetesen erről a Ladáról is olvashattok majd nálunk a közeljövőben!
A kötelező eső persze ezúttal is megérkezett, ám szerencsénkre a program lényegi részébe nem szólt bele az időjárás. A Vesta-tesztköröket sem befolyásolta a locspocs, mi viszont beljebb húzódtunk, egyúttal pedig körbe is rajongtuk az Ujhelyi szalon ékkövét, egy 1958-as évjáratú Mercedes-Benz 219 Pontont.
Holnap elérkezik a Lada-kaland utolsó napja, Hajdúböszörményben a Keleti Blog csapatával közös programot tartunk, a várost érintő konvojozással, amivel méltó módon, jó hangulatban, és remélhetőleg esőmentesen zárhatjuk le a 2300. kilométerét taposó, rengeteg élményt magában foglaló túránkat!
Vasárnap éjfélig még beszállhattok a Ladánkért folyó játékba, az autót július 15-én sorsoljuk ki! A Lada-kaland utolsó összefoglalója hétfőn este érkezik, az augusztus 18-ai, szintén hajdúböszörményi átadásig pedig még számos sztori színesíti majd 1200s-ünk útját, úgyhogy maradjatok továbbra is a retrovasak.hu közelében!
A túráról kétnaponta fogunk bővebb helyzetjelentést adni a retrovasak.hu-n, de az összefoglalók mellett érdemes elnézni Instagram-oldalunkra is, ott szintén nyomon követhetitek az utunkat, és az éppen aktuális programokat, megállókat!
A Lada-kaland támogatói: Lada Hungary, Forex Kft., Retro-Auto Kft., Groho Team Kft., Fortuna Bt., Vacer Trade Kft.
Bense Róbert